Kauppakorkeakoulun opiskelijavalinta muuttuu

Opiskelijavalinnassa kasvaa sekä ylioppilastodistuksen että pelkän valintakokeen perusteella valittujen määrä.
unto_rautio_aalto_unt9400_weblarge_ed_fi_fi.jpg

Vuonna 2018 Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun suomenkieliseen kandidaattiohjelmaan otetaan yhteisvalinnassa sisään 60 prosenttia ylioppilastutkinnon arvosanojen perusteella ja 40 prosenttia valintakokeiden perusteella.

”Ylioppilastodistukseen perustuva valinta oli käytössä Kauppakorkeakoulussa ensimmäistä kertaa vuonna 2017 ja sen kautta valittiin 20 prosenttia yhteisvalinnan hakijoista. Vuonna 2018 peräti 60 prosenttia valitaan ylioppilastodistuksen perusteella”, kertoo Kauppakorkeakoulun varadekaani Kristiina Mäkelä.

Myös pelkän valintakokeen perusteella valittujen määrä kasvaa

Mäkelä korostaa, että myös pelkän valintakokeen perusteella valittujen opiskelijoiden määrä nousee hieman johtuen yhteispistevalinnan poistumisesta, jonka perusteella valittiin puolet opiskelijoista vielä vuonna 2017.

”Vuonna 2017 Kauppakorkeakouluun otettiin 30 prosenttia sisään pelkän valintakoepistemäärän perusteella ja vuonna 2018 tämä määrä nousee 40 prosenttiin. Tämä nousu johtuu siitä, että kauppakorkeakouluissa luovutaan yhteispistevalinnasta, joka on perustunut sekä ylioppilastodistuksen että valintakokeen pistemäärään”, sanoo Mäkelä.

Myös valintakoe uudistuu, kun erillisestä valintakoekirjallisuudesta luovutaan. Valintakoe perustuu lukiokursseihin. Kauppatieteellisen alan yhteisvalinnan verkkosivuilta löytyy tarkempaa tietoa valintakokeesta.

”Valintamuutoksista hyötyvät ylioppilaskirjoituksissa sekä hyvin että heikosti menestyneet”, sanoo Mäkelä. ”On tärkeää huomioida, että valintakokeet ovat edelleen merkittävä väylä Kauppakorkeakouluun, vaikka ylioppilastutkinnon perusteella sisään pääsevien määrä on suurempi."

Lisätietoa:
Kristiina Mäkelä, varadekaani
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun kandidaattitason opiskelijavalinta
Kauppatieteellisen alan yhteisvalinta
Opintopolku-palvelu

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.