Kauppakorkeakoulun opiskelijatarina: Ni Nguyen

International Business -kandidaattiohjelmassa opiskelu on tuonut Ni Nguyenille lisää itseluottamusta: ”Puheiden pitäminen oli ennen suurin pelkoni, mutta nykyään tärisevästä äänestä ja jäykästä olemuksesta ei ole tietoakaan.”
BScBA Program student Ni Nguyen

Esittelisitkö itsesi lyhyesti?

Olen Ni Nguyen, nuori vietnamilainen nainen, joka on nauttinut joka hetkestä toisen vuosikurssin BScBA-opiskelijana ja osana Aallon kauppakorkeakoulun Mikkelin kampuksen yhteisöä. Vietin suurimman osan lapsuudestani Keski-Vietnamin ylänkömailla, jossa näkee useita piintyneitä ennakkoluuloja.

Opiskelin Nguyen Du High School for Gifted Students -lukiossa, ja sen jälkeen pääsin opiskelemaan Foreign Trade -yliopistooon, joka on yksi Vietnamin parhaita yliopistoja. Vanhempieni minulle suunnittelema urapolku oli hyvin perinteinen, ja minäkin olin mukautunut siihen.

Miten ja miksi lopulta valitsit BScBA-ohjelman?

Olin tyytyväinen jokseenkin tasaiseen elämääni Vietnamissa, enkä odottanut ulkomaisten yliopistojen hakijatuloksia kovinkaan innokkaasti. Kun minut sitten hyväksyttiin Aalto-yliopistoon ja sain stipendinkin, tuntui se mahtavalta ja pelottavalta yhtä aikaa. Sanoin itselleni: ”Nyt tai ei koskaan.” Niinpä unohdin kaikki huoleni ja epäilykseni ja lensin tänne, valmiina tutustumaan Suomeen ja myös siihen, kuka minä pohjimmiltani olen.

Millainen opiskelukokemuksesi on ollut?

Tähän mennessä kokemukseni ovat olleet loistavia. Kolmen viikon moduulien ansioista voin keskittyä yhteen aineeseen kerrallaan ja oppia siitä kaiken mahdollisen ilman häiriötekijöitä. Professorit ja Mikkelin kampuksen henkilökunta ovat kaikki kannustavia ja helposti lähestyttäviä, mikä on antanut minulle itsevarmuutta esittämään omat mielipiteeni ja pyytämään apua. Mutta se, mistä olen nauttinut eniten, on ilman muuta Mikkeli Spirit eli Mikkelin opiskelijoiden yhteishenki.  Se on ollut tukenani niin ylä- kuin alamäissäkin, joita olen Suomessa asuessani kokenut. Suosittelisinko BScBA-ohjelmaa muille? Ehdottomasti!

Professorit ja Mikkelin kampuksen henkilökunta ovat kaikki kannustavia ja helposti lähestyttäviä.

Ni Nguyen, BScBA-ohjelman opiskelija

Mikä on ollut paras hetki opinnoissasi tai Suomessa asuessasi?

Ehdottomasti parasta Suomessa ollessani on ollut se, kun tein jotain, mitä en ollut koskaan aiemmin uskaltanut tehdä: asetuin ehdolle oppilaskunnan hallituksen vaaleissa ja pidin puheen useiden ihmisten edessä. Oli korvaamattoman arvokas kokemus ja saavutus uskaltautua mukavuusalueeni ulkopuolelle. Mikkeli Spirit oli selvästi läsnä sinä iltana, kun sain kannatusta ja tukea useilta ihmisiltä - myös sellaisilta, joita en tuntenut. Se on hetki, jota ei voi sanoin kuvailla, vaan se täytyy itse kokea. Usko minua, se todella kannattaa!

Miten opinnot Aalto-yliopistossa ja elämä Mikkelissä ovat muovanneet sinua ihmisenä?

Ensinnäkin olen kehittynyt huimasti akateemisessa osaamisessani, niin tietojen kuin taitojenkin osalta. Puheiden pitäminen oli ennen suurin pelkoni, mutta nykyään tärisevästä äänestä ja jäykästä olemuksesta ei ole tietoakaan. Olen ollut hämmästynyt siitä, kuinka paljon älykkäitä ja lahjakkaita opiskelijoita ympärilläni on. Olen oppinut heiltä paljon, ja siksi olen myös itsekin kehittynyt paljon. Olen kiitollinen heille myös siitä, että he ovat huomanneet taitoni ja kannustaneet minua olemaan itsevarmempi.

Mikkelissä asuminen saattaa kuulostaa tylsältä, mutta se on upea mahdollisuus nauttia elämästä ja oppia tuntemaan itsensä paremmin. Se voi myös olla hyvin vilkasta elämää, kun viettää aikaa ystävien kanssa ja osallistuu erilaisiin opiskelijatapahtumiin. (Ne tosin ovat nyt jäissä pandemian vuoksi.) Itse olen nyt paljon ulospäinsuuntautuneempi sekä itsevarmempi ja ymmärrän paremmin eri kulttuureja. Siitä saan kiittää BScBA-ohjelman kansainvälistä ja monikulttuurillista opiskeluympäristöä.

Aalto University International Business -kandidaattiohjelma.jpg

International Business, kauppatieteiden kandidaatti (BScBA, Mikkeli) ja kauppatieteiden maisteri (Otaniemi)

International Business -kandidaattiohjelma (BScBA Program) tarjoaa opiskelijoille laaja-alaista osaamista ja kykyä rakentaa, kehittää ja johtaa yrityksiä kansainvälisellä asenteella. Kansainvälisesti suuntautunut kauppatieteiden kandidaatin tutkinto liiketoiminnan alalta avaa monenlaisia yksityisen ja julkisen sektorin uramahdollisuuksia useilla aloilla ympäri maailman.

Koulutustarjonta

Löydä lisää mielenkiintoista sisältöä sosiaalisen median kanavistamme

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.