Kauppakorkeakoulun Dean’s Circle -tilaisuudessa keskusteltiin liiketoiminnan mahdollisuuksista kestävämmän yhteiskunnan luomisessa

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun järjestämään Dean’s Circle -tapahtumaan 12. marraskuuta kokoontui liike-elämän ja yhteiskunnan vaikuttajia kuulemaan ja keskustelemaan teemasta Sustainable Business – Sustainable Society.
Speakers of the event. Mikko Kosonen, Idar Kreutzer, Minna Halme, Katariina Helaniemi and Ingmar Björkman. Photographer Lasse Lecklin.
Illan puhujat vasemmalta oikealle: Mikko Kosonen, Idar Kreutzer, Minna Halme, Katariina Helaniemi ja Ingmar Björkman. Valokuvaaja Lasse Lecklin.

Tilaisuuden pääpuhujina olivat Finance Norwayn toimitusjohtaja ja World Business Council for Sustainable Development -järjestön entinen jäsen Idar Kreutzer, ja; Sitran yliasiamies ja Aalto-yliopiston hallituksen puheenjohtaja Mikko Kosonen, koulumme tuore alumni Katariina Helaniemi Fifty Years - pääomasijoitusyrityksestä sekä vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme Kauppakorkeakoulusta.

Speaker Katariina Helaniemi presenting. Photographer Lasse Lecklin
Katariina Helaniemi. Valokuvaaja Lasse Lecklin.

Kaikki pääpuhujat olivat yhtä mieltä siitä, että yrityksillä on suuri rooli tulevaisuuden suurten ongelmien ratkaisemisessa. Idar Kreutzer kertoi, että vaikka yritykset ovatkin osa ongelmaa, he ovat myös osa ratkaisua ja Katariina Helaniemi muistutti, että maailman suurimpien ongelmien ratkaiseminen on myös suuri mahdollisuus. Mikko Kosonen ja Minna Halme molemmat korostivat puheissaan, että muutosta varten myös tavoitteiden täytyy muuttua. Tulevaisuudessa pärjäävät yritykset, joiden liiketoimintaan yhdistyy suurempi yhteiskunnallinen tarkoitus.

Student Apurva Ganoo presenting the results of their Bottle Squad PdP project
Opiskelija Apurva Ganoo Product Development Project-kurssin Bottle Squad -projektista. Valokuvaaja Lasse Lecklin.

Tilaisuuden isäntä, dekaani Ingmar Björkman kertoi, miten Kauppakorkeakoulussa pureudutaan yhteiskunnan suuriin kestävän kehityksen kysymyksiin tutkimuksen ja opetuksen keinoin.  Kauppakorkeakoulun akateeminen henkilöstö jakaa osaamistaan myös yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi ja osallistuu aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun. Koulumme opiskelijat osallistuvat aktiivisesti kestävän kehityksen ongelmien ratkaisemiseen kurssitöissään ja projekteissaan. Tapahtumassa oli esillä neljä kestävän kehityksen opiskelijaprojektia yksi kustakin. Projektit olivat Creative Sustainability -maisteriohjelmasta, Digitalism Challenge -kurssilta, Information Technology Program -ohjelmasta, Product Development Project –kurssilta. Näiden lisäksi esillä oli yksi räätälöity opiskelijoiden yritysprojekti.

Guests at the School of Business restaurant talking to students at their stand and people sitting at tables and eating.
Valokuvaaja Lasse Lecklin.

Dean’s Circle on dekaanin kutsuvierastilaisuus koulun tärkeimmille sidosryhmille ja lahjoittajille. Tapahtuma tarjoaa ainutlaatuisen kohtaamispaikan yliopiston ja yhteiskunnan vaikuttajien välille ja se järjestetään vuorovuosin alumnitapahtuma Homecoming Dayn kanssa.

Lisätietoja tapahtumasta Kauppakorkeakoulun Ulkoiset suhteet -yksiköstä:

Ulkoiset suhteet -yksikön yhteystiedot

Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.