Katja Juntusen Origami koristaa Serlan talouspaperia

Graafinen, salonkikelpoinen kuosi oli kuluttajien suosikki Pattern Lab -projektissa syntyneistä ehdokkaista.

Serla Design talouspaperissa nähdään tänä syksynä uusi Origami-kuosi. Kuosi on suunniteltu yhteistyössä Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun pintasuunnitteluprojektin Pattern Labin opiskelijoiden kanssa.

Kuluttajat saivat äänestää suosikkiaan kolmesta modernista ja raikkaasta vaihtoehdosta, ja lopulta eniten ääniä keräsi Katja Juntusen suunnittelema graafinen Origami-kuosi.

– Kuosia suunnitellessani halusin tehdä sellaista, missä on jotain kaikille. Origami-kuosi sai innoituksensa paperin taitteista syntyvistä kuvioista, eli tavallaan se on lähtöisin talouspaperista itsestään. Jokainen voi nähdä kuosissa mitä haluaa: kukkia, kaupungin kartan, eläimiä, tai jotain ihan muuta, kertoo suunnittelija Katja Juntunen, joka huomioi suunnittelussa myös paperin käyttötarkoituksen.

Halusin kuosista graafisen, yksinkertaisen sekä helposti eri tilanteisiin ja sisustuksiin yhdisteltävän. Toivon, että tämän rullan jättää mielellään pöydälle.

– Halusin kuosista graafisen, yksinkertaisen sekä helposti eri tilanteisiin ja sisustuksiin yhdisteltävän. Toivon, että tämän rullan jättää mielellään pöydälle, Juntunen kuvailee.

– Jännittävä ja tyylikäs Origami-kuosi kuvastaa hyvin uudistuvaa Serlaa. Yhteistyö nuorten suunnittelijoiden kanssa on aina virkistävää, sillä suunnittelijoiden into ja raikkaat ideat ovat inspiroivia jo itsessään, kuvailee Serlan Brand Manager Hanna Hirvonen.

Kuoseja ympäri maailmaa

Pian 17 vuotta täyttävä Pattern Lab on suunnitellut kuoseja eri yrityksille ympäri maailmaa.  Projektissa lahjakkaista opiskelijoista hioutuu pinta- ja tekstiilisuunnittelun ammattilaisia.

– Tekstiili- ja pintasuunnittelijan täytyy nykypäivänä osata paljon muutakin kuin itse luovaa suunnittelua. Pattern Labissa opiskelijat pääsevät harjoittamaan myös muita työssään tarvitsemiansa taitoja kuten markkinointia, brändäystä ja myyntiä. On ensiarvoisen tärkeää, että meillä on Metsä Tissuen kaltaisia kumppaneita, joiden avulla opiskelijat pääsevät suunnittelemaan arkisiakin tuotteita ja saavat kokemusta työelämästä, kertoo projektia ohjaava professori Maarit Salolainen.

Juntusen kuosin koristamat paperit tulevat kauppojen hyllyille elokuussa.

Pattern Lab -projekti

Serlan tiedote

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: