Kari Tammi on nimitetty Insinööritieteiden korkeakoulun vaikuttavuudesta vastaavaksi varadekaaniksi

Hän on yliopiston Vaikuttavuuden ohjausryhmän (ISG) jäsen ja tulee toimimaan yhteyshenkilönä ohjausryhmän ja korkeakoulun johtoryhmän välillä.
Professori Kari Tammi

Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä on nimittänyt Insinööritieteiden korkeakoulun vaikuttavuudesta vastaavaksi varadekaaniksi professori Kari Tammen. Hänen kolmivuotiskautensa alkaa 1.1.2022.

Tammesta tulee Aalto-yliopiston Vaikuttavuuden ohjausryhmän (ISG) jäsen ja hän toimii yhteyshenkilönä ohjausryhmän ja korkeakoulun johtoryhmän välillä. Tammi aloittaa myös Insinööritieteiden korkeakoulun tenure track -toimikunnan jäsenenä ja työskentelee tiiviissä yhteistyössä opetuksesta ja tutkimuksesta vastaavien varadekaanien kanssa.

”Kari Tammi on taitava johtaja ja hänellä on vankka kokemus tutkimuksesta ja tohtorikoulutuksesta. Uudessa tehtävässään hän tulee edistämään koulumme monipuolista vaikuttavuutta, johon myös opiskelijat, opettajat ja henkilökunta osallistuvat”, sanoo dekaani Gary Marquis.

Kari Tammi nimitettiin vakinaiseen associate professor -tehtävään Aalto-yliopiston konetekniikan laitokselle 1.2.2020. Hänen professuurinsa ala on mekatronisten koneiden suunnittelu. Hänen tutkimusalueitaan ovat mekatroniikka, hybridienergiajärjestelmät ja autonomiset järjestelmät.

Tammen tutkimusryhmä tähtää koneiden korkeampaan energiatehokkuuteen ja matalampiin elinkaarikustannuksiin digitalisaation, teollisen internetin ja muiden modernien työkalujen avulla. Professori Tammen näkemyksen mukaan monien koneiden energia- ja ympäristötehokkuutta voidaan parantaa kehittämällä niiden ohjaus- ja voimansiirtojärjestelmiä.

Tammi väitteli automaatio- ja systeemitekniikasta Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2007. Hän työskenteli tutkimusprofessorina VTT:llä ennen siirtymistään konetekniikan laitokselle vuonna 2015.

Uudessa, laaja-alaisessa konetekniikan maisteriohjelmassa (Master's Programme in Mechanical Engineering) hän vastaa Mechatronic Machine Design ja Vehicle Mechatronics -kursseista. Hän on julkaissut yli 90 tieteellistä artikkelia ja valvonut kymmenen väitöstutkimusta sekä yli 60 diplomityötä.

Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.
Metsähovi 50 vuotta

Paljon onnea 50-vuotias Metsähovin radio-observatorio

Tasan 50 vuotta sitten 11.4.1974 radioteleskooppi Kirkkonummella liikahti ensimmäistä kertaa ja siitä lähtien radioastronomisen havaintodatan kerääminen on ollut katkeamatonta.