Kansainvälinen tohtorikoulu "Russia in the Arctic Dialogue: Local and Global Context" 2021

Arkangelin Northern Arctic Federal University (NArFu) järjestää toisen kansainvälisen tohtorikoulun "Russia in the Arctic Dialogue: Local and Global Context", joka isännöidään verkossa 12.-20.6.2021. Tohtorikoulu on 10. International Congress of Arctic Social Sciences ICASS Х:n sivutapahtuma.
Russia in the Arctic Dialogue International PhD School 2021

Kansainvälisen tohtorikoulun tavoitteena on antaa arktisten ja muiden maiden nuorille tutkijoille tietoa Venäjän arktisesta strategiasta sekä laajamittaisesta teollisuus- ja ympäristöhankkeista. Tohtorikoulussa fasilitoidaan kansainvälistä yhteistyötä arktisen alueen kysymyksistä globaalissa kontekstissa opiskelun ja keskustelun avulla.

Nuorilla tutkijoilla on mahdollisuus jakaa tutkimushankkeensa asiantuntijoiden kanssa ja käsitellä laajaa arktisen alueen ajankohtaisten aiheiden joukkoa viidessä teemamoduulissa:

• Venäjän arktinen ohjelma 2035;
  • Logistiikka- ja kuljetusjärjestelmät arktisella alueella;
  • Ympäristöhaasteet ja riskienhallinta arktisella alueella;
  • Paikalliset yhteisöt muuttuvassa ympäristössä;
  • Geopolitiikka ja kansainväliset suhteet arktisella alueella.

Ohjelman rakenne sisältää luentoja, keskusteluja ja esittelyistuntoja.

Opiskelutapa: verkossa Zoom-alustalla

Osallistujat: tohtorikoulutettavia arktisista ja muista maista.

Hakuaika päättyy: 30.4.2021. Opiskelijoita pyydetään täyttämään lomake ja lähettämään ansioluettelo ja väitöstyön tiivistelmät.

Lisätietoa tohtorikoulusta

X International Congress of Arctic Social Sciences (ICASS Х)

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.