Kampuksen luonto on pääomaa

Luonto lisää alueen taloudellista arvoa ja edistää ihmisten hyvinvointia.
An autumnal aerial view of Aalto University campus from Laajalahti, autumn colours, yellow and orange, are prominent in the trees
Kuva: Matti Ahlgren / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston kampuksen luontopääoma ja ekosysteemipalvelut kartoitettiin 2019 aikana. Selvityksen laati Ramboll Finland Oy. Tavoitteena oli tuoda esiin ja kuvata kampuksen luonnon vaikutukset alueen ja rakennusten taloudelliseen arvoon sekä ihmisten hyvinvointiin. Luontopääoman kartoitus turvaa osaltaan kampuksen kiinteistöjen arvoa, viherverkostoja, luonnon monimuotoisuutta, virkistysarvoja ja metsäisen kampuksen ainutlaatuista identiteettiä.

Luonto on keskeinen osa Aalto-yliopiston kampuksen identiteettiä, mutta luonto tuottaa lisäarvoa myös kampuksen käyttäjille. On esimerkiksi havaittu, että kävely lähiluonnossa vähentää stressiä ja madaltaa verenpainetta. Puut suojaavat tuulelta ja lisäävät yleensä asuntojen sekä muiden rakennusten arvoa.

Kampuksen kehittämisellä tärkeä rooli kestävän tulevaisuuden toteuttamisessa

Aalto-yliopiston tehtäväksi on uudessa strategiassa määritelty kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Kestävien periaatteiden mukaan rakennettu kampus tarjoaa tehtävän toteuttamiselle erinomaiset puitteet.

Three students in autumn walking on Aalto University campus, near Harald Herling Learning Centre.
Kuva: Aino Huovio / Aalto-yliopisto

Aallon kampukselle laadittiin 2018 konseptuaalinen maisemasuunnitelma, jossa määriteltiin kestävät periaatteet kampuksen täydennysrakentamiselle. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi täydennysrakentamisen osoittamista asfalttikentille arvokkaiden metsäalueiden sijaan. Suunnitelman laati tanskalainen maisema-arkkitehtitoimisto SLA, joka on erikoistunut kestävän kehityksen mukaiseen suunnitteluun.

Käyttäjilleen suunniteltu kampusalue

Otaniemi on harvinaisen vehreä ja metsäinen kampusalue. Aino ja Alvar Aallon alkuperäisessä kampussuunnitelmassa ihmiset ja kaupunki tuotiin luonnon keskelle. Rakennukset suunniteltiin huolellisesti olemassa olevia maastonmuotoja mukaillen ja historialliset puukujanteet säilytettiin osana kampuksen sydänaluetta.

Aallon kampusalue kasvaa ja kehittyy jatkuvasti. Alueelle rakennetaan uutta ja kampuksen käyttäjämäärät kasvavat. Kampusta halutaan kehittää siten, että sen ainutkertaiset piirteet vahvistuvat. Arvokas arkkitehtuuriperintö ja vehmas luonto ovat jatkossakin Otaniemen vetovoimatekijöitä.

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.