Kaksi Aalto ARTS Booksin kirjaa palkittiin kansainvälisessä kilpailussa

Aalto ARTS Books on kerännyt palkintoja kansainvälisessä luovan median kilpailussa ICMA:ssa (International Creative Media Award). Molemmat voitot tulivat sarjassa, jossa palkittiin tiede- ja oppikirjoja: Juuso Koposen ja Jonatan Hildénin teos Data Visualization Handbook sai sarjassaan kultaa. Pasi Räbinän Kauneuden paino, The Print of Beauty sai ”Award of Excellence” -kunniamaininnan, joka myönnetään erinomaisesta suorituksesta.
Data Visualization Handbook sisäsivut Kuva: Mikko Raskinen
Data Visualization Handbook on alansa perusteos. Kuva: Mikko Raskinen

Palkintoja voidaan pitää osoituksena siitä, että Aalto ARTS Books on onnistunut ydintehtävässään julkaista teoksia, joissa korkealuokkaisen sisällön ja kauniin ulkoasun liitto on toteutettu onnistuneesti. Se myös osoittaa, että akateemiset julkaisut voivat olla näyttäviä – eivät vain sisällöllisesti huippuluokkaa.

Tänä vuonna kilpailuun osallistui 427 kirjaa ja julkaisua 26 maasta eri puolilta maailmaa, mm. Australiasta, Koreasta, Etelä-Afrikasta, Brasiliasta sekä monista Euroopan maista. Kilpailu on kasvanut vuosi vuodelta. Aalto ARTS Books on ainoa palkittu suomalainen kustantamo.

”Kilpailimme sarjassa, jossa on maailman hienoimmat taidekirjat ja visuaalisen alan kustantamot, kuten Museum of Modern of Art ja 5 Continent Editions, joten olemme hyvässä seurassa”, sanoo Aalto ARTS Booksin kustannuspäällikkö (vs.) Sanna Tyyri-Pohjonen.

ICMA-palkinnot jaettiin nyt kymmenennen kerran. Aalto ARTS Books on osallistunut kilpailuun kolme kertaa ja tullut aina palkituksi. Aikaisempien vuoden voitokkaat kirjat ovat olleen Maija Tammen Sick Photography (2018) ja Lost in the Woods (2017), jonka ovat toimittaneet Pirjo Kääriäinen ja Liisa Tervinen.

Palkinnot oli määrä jakaa 9.3. gaalaillallisen merkeissä Lontoossa, mutta tilaisuus jouduttiin perumaan koronavirustilanteen vuoksi.

Data Visualization Handbook

Data Visualization Handbook (2019) on perusteos tiedon kuvallisesta esittämisestä niin graafikoille, journalisteille, tieteentekijöille kuin alan opiskelijoillekin. Teos ilmestyi suomeksi nimellä Tieto näkyväksi vuonna 2016.

Kirjoittajat Jonatan Hildén ja Juuso Koponen ovat luoneet myös teoksen ulkoasun.

Kuvat: Mikko Raskinen

Data Visualization Handbook, kuva Mikko Raskinen

Data Visualization Handbook sisäsivut. Kuva: Mikko Raskinen

Data Visualization Handbook sisäsivut Kuva: Mikko Raskinen

Kauneuden paino

Kauneuden paino, The Print of Beauty on kauniiden kuvien juhlaa! Teos kokoaa palkitun pukusunnittelijan Pasi Räbinän elämäntyötä yksiin kansiin. Muita kirjoittajia ovat Heta Haanperä, Sofia Pantouvaki, Maija Pellonpää-Forss ja Joanna Weckman. Tekstit ovat sekä suomeksi että englanniksi.

Ulkoasun on luonut Kaisa Tiri.

Kuvat: Mikko Raskinen

Aalto Arts Books Kauneuden paino sisäsivu. Kuva Mikko Raskinen

Näyttämöpuku on tietoisesti rakennettu puku, joka kehystää kantajansa identiteetin, vahvistaa esityksen sisältöä ja luo illuusiota.

Kauneuden paino / The Print of Beauty (Mikko Raskinen)

Kauneuden paino on ainutlaatuinen teos pukusuunnittelusta ja uniikkikankaiden valmistustekniikoista.

kukka-asetelma
      Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
      Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
      Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
      Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
      Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
      Mediatiedotteet Julkaistu: