Kaikki meistä altistuvat informaatiomanipuloinnille - Aallon avoimilla luennoilla opitaan, mitä se tarkoittaa

Informaatiovaikuttaminen ja tiedon manipulointi koskettavat jokaista meistä. Sen vuoksi informaatioverkostojen ohjelma tarjoaa nyt avoimia luentoja, joille kuka tahansa voi tulla oppimaan, mistä näissä asioissa on kyse.
Opiskelija istuu kannettavan tietokoneen ääressä
Kurssilla opitaan kriittistä ajattelua etenkin lähteitä kohtaan, sillä se on ainoa tapa vastustaa informaatiovaikuttamista. Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto

Päivitys 20.3.2020: Kaikki sarjan luennot striimataan verkossa. Ota yhteys Vesa Kantolaan, mikäli haluat osallistua luennoille.

Päivitys 13.3.2020: Koronavirustilanteesta johtuen kurssin vierasluennot esitetään verkossa tai perutaan kokonaan. Päivitämme uutista, kun saamme lisätietoa.

Mitä liikkuu rikollisjärjestön edustajan, diktaattorin tai yksittäisen pahiksen päässä, kun hän alkaa levittää vaikkapa virheellistä tietoa sosiaalisessa mediassa? Aalto-yliopiston Manipulaation perusteet informaatioverkostoissa -kurssilla mennään roolileikin avulla pahisten pään sisään ja mietitään sitä kautta, miten heidät päihitetään informaatiosodassa.

Informaatioverkostojen koulutusohjelman kurssi järjestettiin ensimmäistä kertaa vuosi sitten. Silloin siitä uutisoitiin muun muassa Helsingin Sanomissa. Tänä vuonna kurssi on suunniteltu yhdessä Maanpuolustuskorkeakoulun kanssa ja kurssin vetäjä Vesa Kantola sekä informaatioverkostojen ohjelman johtaja, työelämäprofessori Risto Sarvas haluavat toivottaa kaikki tervetulleiksi kuuntelemaan kurssin torstai-iltapäivisin pidettäviä yleisöluentoja.

”Ainut hyvä strategia vastustaa informaatiovaikuttamista on jokaisen opiskelijan mahdollisimman laaja yleissivistys ja siihen pohjautuva kriittinen – erityisesti lähdekriittinen – näkemys hänen ympärillään olevista tapahtumista.  Tätä pyrimme kurssilla yhteisesti luomaan ja kehittämään”, kertoo Kantola.

Sarvaksen mukaan kurssi on tärkeä, sillä informaatiovaikuttaminen läpäisee koko yhteiskunnan aina valtionhallinnosta yksittäiseen kansalaiseen. ”Se, miten meihin vaikutetaan valtiona, tapahtuu usein kansalaisten kautta. Toisin kuin perinteiset kyberuhat tietoverkoissa, informaatiovaikuttaminen on kaikille arkipäivää emmekä välttämättä edes huomaa sitä.”

Tavalliseen ihmiseen vaikutetaan usein samoissa digitaalisissa kanavissa, joissa hän viettää vapaa-aikaansa ja joista hän lukee uutisia. ”Siksi on äärimmäisen tärkeää, että jokainen meistä ymmärtää informaatiomanipulaation työkalut, kanavat, ajattelutavat ja toimintamallit. Pahansuopaa manipulaatiota ei voi teknisesti estää, joten ainoa tehokas keino on pitää huolta siitä, että ihmiset ovat tietoisia ja ymmärtävät, mitä on tapahtumassa”, Sarvas sanoo.

Avoimilla yleisöluennoilla on useita tunnettuja vierailevia puhujia, kuten toimittaja ja kirjailija Jessikka Aro (muusta aikataulusta poiketen maanantaina 23.3. kello 14.15) sekä tietoturva-asiantuntija Mikko Hyppönen F-Securesta. Informaatiovaikuttaminen ja -manipulointi ovat monimutkaisia ilmiöitä, joten Kantola ja Sarvas ovat halunneet saada puhujiksi asiantuntijoita, jotka osaavat kertoa niiden eri osa-alueista.

Kurssi on käynnissä maaliskuun alusta toukokuun loppuun. Halukkaat voivat kirjoittaa luennoista luentopäiväkirjaa, jolloin kurssista saa yhden opintopisteen. Lisäksi kahdellakymmenellä Aallon opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa kurssi viiden opintopisteen laajuisena osallistumalla luento-osuuden lisäksi ryhmäopetukseen kerran viikossa. Ryhmissä on tilaa opiskelijoiden lisäksi myös neljälle työelämän konkarille.

Katso kurssin aikataulu täältä

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa