Uutiset

Kaikki kauppatieteiden opiskelijat eivät ole koulutukseen välineellisesti suhtautuvia uraohjuksia

Kauppatieteellinen koulutus on monipuolisempaa ja opiskelijat kirjavampi joukko erilaisia ihmistyyppejä kuin usein ajatellaan.

KTM Kirsi Korpiaho on tutkinut Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemässään väitöskirjassa vallalla olevaa kuvaa kauppatieteellisestä koulutuksesta. Tutkimuksen taustalla on uuden kansainvälisen tutkimusalan, management education research, kehkeytyminen ja vakiintuminen. Tämän tutkimusalan nykyistä parempi tuntemus ja hyödyntäminen kauppatieteellisen koulutuksen kehittämisessä olisi tärkeää. Tutkimukseen ovat vaikuttaneet myös Kirsi Korpiahon omat kokemukset sekä opiskelijana että tutkijaopettajana.

Koulutuksen käytänteet ohjaavat opiskelua yksittäisiä kursseja voimakkaammin

Opiskelijoiden näkökulmasta koulutus muodostaa kokonaisuuden, jossa monenlaiset arkiset realiteetit, ristiriitaiset käytänteet ja arvostukset ohjaavat tekemisen suuntaa.

– Opiskelijoiden oppimista kuitenkin tarkastellaan usein yksittäisten kurssien sisältöjen ja taitojen oppimisen valossa. Samoin yliopisto-opettajille suunnatut opinnot keskittyvät usein opettajien henkilökohtaisten, pedagogisten taitojen kehittymiseen, Kirsi Korpiaho kritisoi.

Opiskelua voidaan jäsentää ja tutkia käytännöllisenä toimintana

Kirsi Korpiahon väitöskirjassa esitellään käytännöllisen toiminnan viitekehys, jolloin opiskelussa nähdään olevan niin taktinen, poliittinen, moraalinen kuin henkilökohtainen ulottuvuus. Korpiaho kuvaa myös, miten opiskelijoiden kanssa yhdessä voidaan reflektoida omaa toimintaa osana virallista opintosuunnitelmaa.

– Koulutusta kehitettäessä huomiota tulisi suunnata koulutusohjelmien kokonaisuuksiin ja niiden sisältämiin työskentelyä ohjaaviin käytänteisiin, Kirsi Korpiaho painottaa.

Väitöstilaisuus

KTM Kirsi Korpiahon organisaatiot ja johtamisen -aineeseen kuuluva väitöskirja ”The student learner on the shelf: Practical activity and agency in higher education” tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 19.12.2014 klo 12.00 (Chydenia-rakennus, salit G-111 ja G-112, Runeberginkatu 22–24). Väitöskirjan otsikko on suomeksi "Opiskelija oppijana sivuosassa: Käytännöllinen toiminta ja toimijuus yliopistossa”. Vastaväittäjänä toimii kasvatustieteiden tohtori, lehtori Annukka Jauhiainen Turun yliopistosta, ja kustoksena professori Keijo Räsänen.

Kirsi Korpiaho (s. 1978) on valmistunut Helsingin kauppakorkeakoulusta 2003 ja työskennellyt siitä lähtien organisaatiot ja johtaminen -aineessa. Hän kuuluu MERI (Management Education Research Initiative) -ryhmän perustajiin ja on ryhmän aktiivinen jäsen. 

Lisätietoja:

Kirsi Korpiaho
p. 040 559 3031
[email protected]
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

ELLIS assembly
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Helsinkiin perustetaan yksi eurooppalaisen tekoälytutkimuksen huippuyksiköistä

Suomalainen tekoälytutkimus on saanut jälleen uudenlaisen, merkittävän tunnustuksen. European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) on päättänyt perustaa yhden ensimmäisistä yksiköistään Helsinkiin.
Pirjo Kääriäinen
Yhteistyö, Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Muotoilija, professori Pirjo Kääriäiselle sekä valokuva- ja videotaiteilija, alumni Marja Helanderille Suomi-palkinnot

Muotoilija, professori Pirjo Kääriäiselle sekä valokuva- ja videotaiteilija, alumni Marja Helanderille Suomi-palkinnot
Lantti-talo
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Sisäilmassa on paljon tutkittavaa – Oikealla siivouksella parannat kotisi sisäilmaa

Vietämme keskimäärin 90% ajastamme sisätiloissa, joten sisäilman laadulla on väliä.
audio drama
Tutkimus ja taide Julkaistu:

The Dead Are Speaking -kuunnelma Yle Betassa

The Dead Are Speaking, Media Labin opiskelijoiden kuunnelma on julkaistu YLE Betassa.