Kahdeksan hanketta Aalto-yliopistosta Helsinki Challenge -kilpailun semifinaaliin

Suomi 100 -juhlavuonna suomalaiset yliopistot muuttavat yhdessä maailmaa.

Kaksikymmentä tiedetiimiä on valittu ratkomaan aikamme suuria haasteita. Tiimit tarttuvat YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin ja luovat ratkaisuja muun muassa nuorten kaupunkilaisten yksinäisyyteen, syövän hoitoon, ikääntymiseen ja malariaan. Tiimeistä kahdeksan on Aalto-yliopiston tutkijoiden johtamia hankkeita.

Tiedepohjainen ideakilpailu Helsinki Challenge kokoaa suomalaiset yliopistot monialaiseen yhteistyöhön koko maailman hyväksi. Kilpailun semifinaaliin valitut, tutkijoiden luotsaamat tiimit kehittävät kilpailun aikana ratkaisuja yhteistyössä yritysten, järjestötoimijoiden, päättäjien, median ja julkisen sektorin edustajien kanssa. Ideakilpailun palkinto, 375 000 euroa, on tarkoitettu ratkaisun toteuttamiseen, ja se jaetaan marraskuussa 2017.

"On upeaa, että tiimimme pärjäsivät mainiosti tässä semifinaalivaiheessa.  Aalto-yliopiston tutkimuksen avainalueiden hankkeet tuottavat aivan uudentyyppisiä ratkaisuja yhteiskunnan suuriin kysymyksiin monilla ajankohtaisilla alueilla", toteaa vararehtori Tuija Pulkkinen.

Globaaleihin haasteisiin vastataan vahvalla tiedeosaamisella

Helsinki Challenge -kilpailuun hakeneet tiimit esittivät omat ratkaisuehdotuksensa YK:n kestävän kehityksen tavoitteista kumpuaviin kilpailuteemoihin. Kilpailuun haki 110 tiimiä, joissa on mukana 340 asiantuntijaa suomalaisista yliopistoista ja yli 160 muuta organisaatiota. Esikarsintavaiheen tuomaristo valitsi kiihdyttämöohjelmaan 20 semifinalistitiimiä kriteereinään tiedepohjaisuus, ratkaisuhakuisuus, vaikuttavuus, uutuus ja luovuus.

"Tuomariston työ oli haastava. Odotamme innolla, miten ratkaisut jatkossa kehittyvät. Kilpailuehdotusten kivijalkana on tutkimus ja vahva tieteellinen osaaminen. Kiihdyttämöprosessin aikana voi syntyä vaikka liiketoimintaa, uusi tieteenala, kaupallistettava idea, yrittäjyyttä tai tieteellinen läpimurto. Suunnan päättää tiimi", muistuttaa tuomariston puheenjohtaja Pekka Haavisto.

Yksi jatkoon valituista hankkeista on Ioncell, jota johtaa professori Herbert Sixta Aalto-yliopistosta.
"Selluloosapohjaisten tekstiilikuitujen kehruumenetelmämme tuo uusia mahdollisuuksia suomalaiselle teollisuudelle. Kilpailuun valmistautuminen oli hyvin hyödyllistä, saimme kirkastettua kaupallistamiseen liittyviä tavoitteita ja haasteita", Sixta kertoo.

Professori Herbert Sixtan johtama tiimi kehittää uudentyyppistä selluloosakuitua, joka on valmistettu suomalaisesta puusta. Kuva Helsingin yliopisto / Helsinki Challenge.

Kiihdyttämö törmäyttää tiedeyhteisön ja yhteiskunnan osaajat

Tiimeissä on mukana yli 150 tutkijaa ja asiantuntijaa suomalaisista yliopistoista, yrityksistä, järjestöistä ja julkisorganisaatioista. Tiedeyhteisön lisäksi mukana on muun muassa nanoteknologiayritys Canatu, Helsingin kaupunki, Kemianteollisuus ry, Luonnonvarakeskus, Marimekko ja lukuisa joukko muita organisaatiota.

Semifinaalivaiheeseen valitut tiimit osallistuvat tammikuussa käynnistyvään kiihdyttämöohjelmaan. Kiihdyttämössä he kehittävät ratkaisuaan, luovat verkostoja, saavat tukea viestintään ja rakentavat yhteistyömahdollisuuksia.

Helsinki Challenge toteutetaan suomalaisten yliopistojen yhteistyönä ja on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Helsingin yliopiston kanssa kilpailun järjestävät Aalto-yliopisto, Hanken Svenska Handelshögskolan, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto, Taideyliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi.

Tutustu Helsinki Challenge semifinalistitiimeihin:
challenge.helsinki.fi

Lisätietoja:
Tatu Pohjola, Suomi 100 -projektipäällikkö, Aalto-yliopisto
[email protected], 050 576 0125

Ira Leväaho, Helsinki Challenge -projektipäällikkö,
Helsingin yliopisto, [email protected], 050 5058152

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu: