Kaavakeskustelu ABE:ssa

Aalto Built Environment Lab (ABE) järjesti keskustelutilaisuuden kaavoituksesta ja kaupunkikehittämisestä.
Kaavakeskustelua ABE:ssa. Kuva: Maria Viitanen.

Keskiviikkona 25.3.2015 Urban Millin ABE-tilassa järjestetty tilaisuus kokosi rakennetun ympäristön ammattilaisia yrityksistä, kaupungeilta, etujärjestöistä ja yliopistoista. Osallistujat esittivät näkemyksiään kaavoitusjärjestelmän kehittämistarpeista, lainsäädännön ajanmukaisuudesta, uusista työkaluista ja työskentelytavoista. Keskustelu oli vilkasta ja jatkotoimenpiteitä suunnitellaan.

Tilaisuudessa oli valmisteltuja puheenvuoroja ja vapaata keskustelua. Tilaisuudessa esiteltiin muun muassa ympäri Suomen erilaisia tapauksia, joissa alueita oli suunniteltu yhteistyössä asukkaiden, rakennusliikkeiden ja kaupunkien kesken kaavasta lähtien.

Aallon maankäyttötieteiden laitoksen yhdyskuntasuunnittelun tutkimus- ja koulutusryhmästä (YTK) tilaisuudessa esiteltiin PEKA-hankkeen (Rule-based urban planning and agent-based modelling) tuloksia. PEKA-hankkeessa on tutkittu mahdollisuuksia kehittää kaavoitusjärjestelmää joustavammaksi sääntöpohjaisuuden avulla.

Tilaisuudessa keskusteltiin myös maankäytön suunnittelun tuloksen laadun varmistamisesta ja suunnittelun käytöstä strategisen ohjauksen välineenä. Tähän kaivattiin parempia käytäntöjä kunnille.

Lisätietoja: Aija Staffans, YTK, Aalto Built Environment Lab.

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.