Jyrki Walleniukselle ja Jack Dongarralle tiedepalkinnot ITQM-konferenssissa

Palkinnot myönnettiin Information Technology and Quantitative Management -konferenssissa Oxfordissa.
Jyrki Wallenius ja Jack Dongarra
Jyrki Wallenius ja Jack Dongarra. Kuva: Hannele Wallenius

Jyrki Wallenius on Kauppakorkeakoulun emeritusprofessori ja entinen dekaani. Hänen tutkimuksensa käsittelevät monitavoitteista optimointia, päätöksentekoa ja päätöksenteon psykologiaa. Walleniuksen saama palkinto on Siwei Cheng Award in Quantitative Management.

Professori Jack Dongarralla on useita affiliaatioita; hän vaikuttaa muun muassa Tennesseen yliopistossa ja Oakridge National Laboratoryssa. Dongarra voitti ”tietojenkäsittelyn Nobel-palkinnoksi” kutsutun Alan Touring -palkinnon vuonna 2021 numeeristen algoritmien ja ohjelmistojen kehittämisestä. Tämä kehitystyö on osittain mahdollistanut laskentatehojen kasvun. Dongarra toimi Kimmo Kasken (nyk. Senior Advisor -tehtävässä Aallossa) vastaväittäjänä Oxfordin yliopistossa vuonna 1981. Dongarran nyt saama palkinto on Walter Scott Award in Information Technology.

Tiedepalkinnot eivät koskeneet tiettyä kontribuutiota, vaan olivat niin kutsuttuja elämäntyöpalkintoja.

Parhaat onnittelut palkituille!

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.