Jutellaanko suomeksi? Kahvihuonevihko auttaa!

Taukohuonekeskustelut vahvistavat työpaikan yhteisöllisyyttä. Kansainvälisessä yhteisössämme kuulumisia vaihdetaan monella kielellä. Taukohuonekeskusteluilla voidaan myös vahvistaa suomen oppimista.
Kahvitauolla olevat henkilöt tutkivat kahvihuonevihkoa
Kuva: Kaisa Oikarinen

Kielibuusti-hankkeessa on tuotettu Fraaseja ja vinkkejä monikieliseen kahvihuoneeseen -vihko. Kahvihuonevihko kannustaa suomen kieltä opettelevia käymään keskusteluja suomeksi, ja antaa äidinkielenään suomea puhuville vinkkejä siitä, miten suomen oppimista voi tukea. Moni kieltä opetteleva toivoo, että kielen harjoittelemiseen avautuisi lisää mahdollisuuksia, ja että kehittyvällä kielitaidolla voisi osallistua arkeen. Keskustelut taukohuoneessa tarjoavat mainion tilaisuuden kielen käyttämiseen arjessa!

Suomea opetteleville kahvihuonevihkossa on 15 arkeen ja työhön liittyvää vinkkiä, jotka ovat vihkossa suomeksi ja englanniksi. Jokaiseen vinkkiin liittyy hyödyllisiä puhekielisiä fraaseja, jotka voi halutessaan kuunnella ja katsoa YouTube-videolta.

Juhlia koskeva vinkki suomea opettelevalle.
Kahvihuonevihkossa on esimerkiksi juhliin liittyviä fraaseja. Voit kuunnella fraasit alta.

Äidinkieliselle tai suomea sujuvasti puhuvalle puolestaan tarjotaan konkreettisia keinoja, joilla kielen ymmärtämistä ja omaksumista voi tukea.

Muista, että empaattinen suhtautuminen rohkaisee puhumaan.

Onko työyhteisössäsi innokkaita ruotsin opiskelijoita? Kahvihuonevihkon materiaalit tulevat saataville myös ruotsiksi Kielibuustin verkkosivuille tämän vuoden loppupuolella.

Kahvihuonevihkot rantautuvat taukohuoneisiin helmikuun aikana. Aalto Socialin Community Cornerissa on bongauslista taukohuoneista, joihin vihko on jo saapunut. Jaa suosikkivinkkisi postauksen kommenteissa! Materiaaleihin voi tutustua myös Kielibuustin verkkosivuilla, jossa on sekä suomea opettelevien että suomea jo sujuvasti puhuvien vinkit.

Jos aiheeseen liittyen herää kysymyksiä tai haluat antaa palautetta, ole yhteydessä Kielibuusti-projektin aaltolaisiin tai sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Kerromme myös mielellämme lisää kielitietoisista toimintatavoista ja työyhteisöjen monikielisyyden mahdollisuuksista!

Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Aalto Space mockup ravintolatarjonnasta
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Ravintolapalvelut Aalto Spaceen - testaa ja voita!

Testaa, löydätkö kampuksen ravintolat Aalto Space -sovelluksesta ja voita kesäisiä palkintoja.
Aalto Digital Creatives visual image
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Haku Aalto-yliopiston luovien alojen esihautomo-ohjelmaan on auki – hakuaikaa on 16.9.2024 asti

Aalto Digital Creatives -esihautomon kuudes kierros alkaa lokakuussa. Hae mukaan nyt!