Juho Kannala aloittanut tietotekniikan laitoksella tietokonenäön apulaisprofessorina

Juho Kannala on erikoistunut ympäristön geometriseen 3D-mallintamiseen.
3D-mallintaminen voi liittyä esimerkiksi robotin, kuten itseohjautuvan auton, autonomiseen liikkumiseen, kertoo Kannala.

Tietokone voi tunnistaa, luokitella ja analysoida asioita kuvista automaattisesti ja reagoida tapahtumiin kameran avulla. Tietokoneella on myös mahdollista analysoida suuria määriä kuvia etsien esimerkiksi tietyntyyppisiä ilmiöitä, joita olisi työlästä havaita ja tulkita pelkästään ihmisvoimin.

- 3D-mallintaminen voi liittyä esimerkiksi robotin, kuten itseohjautuvan auton, autonomiseen liikkumiseen. Muiden tiellä liikkujien tunnistaminen on silloin olennaisessa roolissa, ja siinä on ongelmakohtia, koska olosuhteet, vaatetus ja liikkumismuoto voivat olla hyvin vaihtelevat, kertoo Kannala.

Juho Kannalan tohtorikoulutettava Iaroslav Melekhov siirtyy Kannalan mukana Oulusta Aalto-yliopistoon. Kannala on kevään aikana rekrytoimassa lisää konenäön tutkijoita ryhmäänsä.

Akatemiaprojekti sisätilojen 3D-mallintamisesta

Juho Kannala on osahankkeen johtajana myös uudessa akatemiaprojektissa, jonka toisesta osasta vastaa sähkötekniikan korkeakoulun professori Simo Särkkä.

- Hankkeen tarkoituksena on 3D-mallintaa sisätiloja kameran ja inertiaaliantureiden avulla. Kartta tai malli voi olla robotin tai ihmisen luoma, ja sen perusteella voi esimerkiksi määrittää kameralla varustetun laitteen liikeradan ja paikan, kertoo Kannala uudesta Akatemia-hankkeesta.

Kannala on valmistunut Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004; diplomityössään hän mittasi ja mallinsi viemäriputkia konenäön avulla. Kannala väitteli tohtoriksi vuonna 2010 Oulun yliopistosta, aiheenaan geometrisen tietokonenäön mallit ja menetelmät. Väitöksensä jälkeen Kannala oli ensin Akatemian tutkijatohtorina ja sitten akatemiatutkijana Oulun yliopistossa. Kannala tuli Aalto-yliopistoon Oulun yliopiston tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnasta, konenäön tutkimuskeskuksesta.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.