Juho Kannala aloittanut tietotekniikan laitoksella tietokonenäön apulaisprofessorina

Juho Kannala on erikoistunut ympäristön geometriseen 3D-mallintamiseen.
3D-mallintaminen voi liittyä esimerkiksi robotin, kuten itseohjautuvan auton, autonomiseen liikkumiseen, kertoo Kannala.

Tietokone voi tunnistaa, luokitella ja analysoida asioita kuvista automaattisesti ja reagoida tapahtumiin kameran avulla. Tietokoneella on myös mahdollista analysoida suuria määriä kuvia etsien esimerkiksi tietyntyyppisiä ilmiöitä, joita olisi työlästä havaita ja tulkita pelkästään ihmisvoimin. 

- 3D-mallintaminen voi liittyä esimerkiksi robotin, kuten itseohjautuvan auton, autonomiseen liikkumiseen. Muiden tiellä liikkujien tunnistaminen on silloin olennaisessa roolissa, ja siinä on ongelmakohtia, koska olosuhteet, vaatetus ja liikkumismuoto voivat olla hyvin vaihtelevat, kertoo Kannala.

Juho Kannalan tohtorikoulutettava Iaroslav Melekhov siirtyy Kannalan mukana Oulusta Aalto-yliopistoon. Kannala on kevään aikana rekrytoimassa lisää konenäön tutkijoita ryhmäänsä.

Akatemiaprojekti sisätilojen 3D-mallintamisesta

Juho Kannala on osahankkeen johtajana myös uudessa akatemiaprojektissa, jonka toisesta osasta vastaa sähkötekniikan korkeakoulun professori Simo Särkkä.

- Hankkeen tarkoituksena on 3D-mallintaa sisätiloja kameran ja inertiaaliantureiden avulla. Kartta tai malli voi olla robotin tai ihmisen luoma, ja sen perusteella voi esimerkiksi määrittää kameralla varustetun laitteen liikeradan ja paikan, kertoo Kannala uudesta Akatemia-hankkeesta.

Kannala on valmistunut Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004; diplomityössään hän mittasi ja mallinsi viemäriputkia konenäön avulla. Kannala väitteli tohtoriksi vuonna 2010 Oulun yliopistosta, aiheenaan geometrisen tietokonenäön mallit ja menetelmät. Väitöksensä jälkeen Kannala oli ensin Akatemian tutkijatohtorina ja sitten akatemiatutkijana Oulun yliopistossa. Kannala tuli Aalto-yliopistoon Oulun yliopiston tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnasta, konenäön tutkimuskeskuksesta.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Professor SImo Särkkä
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Simo Särkkä: Anturidata ohjaa robotteja ja auttaa keskosten hoidossa

Sensori-informatiikan professori mallintaa kohinaisesta tiedosta selviä kokonaiskuvia.
Super Stomp. Kuva: Valo Motion.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kahden pelaajan Super Stomp -trampoliinipeli voi motivoida ihmisiä liikkumaan - pelaaja voi kokea olevansa supersankari

Voimaannuttava pelikokemus perustuu kehittyneeseen tietokonenäköön, liikkeiden liioitteluun sekä monipuolisiin pelisuunnittelutekniikoihin.
Picture of Professor Raimo Hämäläinen
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Professorille kansainvälinen palkinto päätöksenteon tutkimuksesta

Emeritusprofessori Raimo P. Hämäläisen elämäntyötä kunnioitettiin vuoden 2019 Frank P. Ramsey mitalilla
Graphic Illustration of 5G network with symbols. Graphic design: Safa Hovinen
Kampus, Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Robottiliikenteen ja esineiden internetin tutkimus saa vauhtia – 5G-verkko avattiin Otaniemeen

Huippunopeassa mobiiliverkossa opiskelijat, tutkijat ja yritykset pääsevät testaamaan ja kehittämään tulevaisuuden teknologiaa.