Uutiset

Jokainen postilainen kokemaan itsensä osaksi Postin tarinaa

Kauppakorkeakoulun opiskelijapari selvitti varhaisjakajien kokemaa osallisuutta Postin uudesta strategiasta.
Kauppiksen opiskelijat ja Frank Martela
Opiskelijat Veera Vaarnamo ja Sari Jauhiainen sekä akateeminen ohjaaja Frank Martela. Kuva: Tommi Vihervaara

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun maisteriopiskelijat Sari Jauhiainen ja Veera Vaarnamo toteuttivat räätälöidyn yritysprojektin Kauppakorkeakoulun partneriyritykselle Postille. Työparia ohjasi Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun yliopistonlehtori Frank Martela (FT, VTT), joka on erikoistunut muun muassa työelämän merkityksellisyyden tutkimukseen.

Vuoden 2021 alussa Posti julkaisi toimintansa uuden tarkoituksen, strategian ja arvot. Uuden strategian myötä Posti hakee kasvua jakelu- ja logistiikkaliiketoiminnoista, samalla paperipostin määrä yhä vähenee. Postissa haluttiin ymmärtää, miten aamun sanomalehtiä jakavat työntekijät eli varhaisjakajat ovat ottaneet uuden strategiakokonaisuuden vastaan ja sisäistäneet sen osaksi omaa työtään.

Projektissa selvitettiin syvien yksilöhaastattelujen avulla työntekijöiden tunnelmia, ajatuksia ja käsityksiä Postin uudesta strategiakokonaisuudesta. Tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, kokevatko työntekijät osallisuutta Postin tarinan uudessa vaiheessa sekä mitkä syyt kokemusten taustalla vaikuttavat.

Haastattelujen analyysin pohjalta opiskelijat laativat toimintasuosituksia sellaiselle johtamiselle ja viestinnälle, joka tukisi varhaisjakajien osallisuuden kokemusta. Selvityksen tuloksista kävi ilmi, että varhaisjakajat ovat itsenäisestä työstä nauttiva työntekijäryhmä, jonka osallisuuden kokemusta on mahdollista edistää muun muassa avoimella ja oikein kohdennetulla viestinnällä, sekä kehittämällä esihenkilöiden sekä jakajien keskinäistä yhteyttä.

 ”Pienestä aineistosta ja lyhyessä ajassa on saatu paljon aikaan, sekä hyvin konkreettisia, käytännöllisiä ja varmasti oikeaan osuvia suosituksia. Tässä on paljon ammennettavaa vielä pitkäksi aikaa, kun päästään oikein pureskelemaan”, kommentoi projektin tuloksia Postin strategia- ja vastuullisuusviestinnästä vastaava johtaja Timo Nurmi.

Opiskelijaprojekti Postille, Aalto BIZ
Postilaisia tapaamaan. Kuva: Tommi Vihervaara

Opiskelijoille oppia konsultin työstä

Tieto- ja palvelujohtamista opiskeleva Sari Jauhiainen kertoo oppineensa projektia tehdessään lisää ihmisten arvojen, ajatusten ja toiminnan suhteesta työelämäkontekstissa. ”Oli hienoa päästä vetämään puolistrukturoituja syvähaastatteluita. Projektin myötä ymmärrän syvällisemmin osallisuusteemoja ja esimerkiksi sen, miten tärkeitä asioita ovat hyvä esihenkilötyö, avoin tiedonkulku ja mahdollisuus vaikuttaa. Projekti toi myös käytännön oppia siitä, millaista suuren yrityksen konsultointi ja toimintasuositusten laatiminen ja perusteleminen voi olla”, kertoo konsultin urasta kiinnostunut Jauhiainen.

Veera Vaarnamo, joka opiskelee pääaineenaan yrittäjyyttä ja innovaatiojohtamista, yhtyy Jauhiaisen ajatuksiin ja jatkaa sopivan työparin tärkeydestä tutkimusprojektin onnistumisessa: “Oli mahtavaa saada kokea, millaista on tehdä töitä sellaisen ihmisen työparina, jonka kanssa syntyy hetkessä yhteisymmärrys työskentelyn tavoitteista. Sari ja minä olemme persoonina ja osaamisiltamme keskenään hyvin erilaiset ihmiset. Yhdessä olimme tässä projektissa kuitenkin erinomainen kaksikko etsimään ja löytämään Postille tietoa osallisuuden kokemuksesta varhaisjakajien keskuudessa.”

Ohjaaja Frank Martelan mielestä projekti oli kiinnostava siksi, että strategian ja arvojen todeksi tekeminen isossa organisaatiossa on aina haastavaa: Miten saada jokainen työntekijä kokemaan itsensä osalliseksi isommassa tarinassa? “Erityishaasteena varhaisjakajien osalta on vielä se, että he tekevät työtään varsin itsenäisesti ja yksin yön tunteina, ilman että heillä on juurikaan suoraa kosketusta muuhun organisaatioon.”

“Opiskelijat onnistuivat haastatteluissa luomaan luottamuksellisen yhteyden varhaisjakajiin ja sanoittivat hyvin heidän tämänhetkistä tilannettaan ja haasteitaan. Sari ja Veera myös tarjosivat yritykselle konkreettisia keinoja, joiden avulla Posti voisi jatkossa vahvistaa varhaisjakajien osallisuuden kokemusta”, kertoo Martela.

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.

Lue lisää
Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.