Johtajien on kehitettävä tietojaan, ymmärrystään ja kykyjään osatakseen johtaa vastuullisesti

CEMS-ohjelman Responsible Global Leadership -seminaarissa opiskelijat tutustuivat ihmisoikeusperiaatteisiin useasta eri näkökulmasta.
Guest speakers of the CEMS Responsible Global Leadership Seminar
Toimitusjohtaja ja hallitusjäsen Ron Popper (vas.) ja vt. johtaja Frances House (oik.) Institute for Human Rights and Business (IHRB) -organisaatiosta ja keskellä vanhempi neuvonantaja, ohjelmapäällikkö Therese Jebsen Rafto-säätiöstä

CEMS-ohjelmaan kuuluvan vastuullista globaalia johtamista käsittelevän seminaarin (Responsible Global Leadership Seminar, RGL) tavoitteena oli korostaa vastuullisen johtamisen merkitystä inhimillisissä, yhteiskunnallisissa ja liike-elämän yhteyksissä. Vastuullinen johtaminen perustuu monipuoliseen tietoon, eri sidosryhmien erilaisten intressien ymmärtämiseen sekä selkeisiin arvovalintoihin. Seminaarissa keskusteltiin vastuullisesta johtamisesta painottuen sekä ihmisoikeuskysymyksiin että kestävään kehitykseen.

Seminaarin ensimmäisenä päivänä (17.1.) keskityttiin liike-elämään ja ihmisoikeuksiin, ja painopistealueena oli Olennainen tieto ja toiminta johtajien näkökulmasta. Hallitukset eri puolilla maailmaa, monet monikansalliset yritykset sekä pienyritykset ja järjestöt ovat ryhtyneet edistämään yritysvastuuta ihmisoikeuksien kunnioittamisessa. Päivän keskustelua ohjasivat toimitusjohtaja ja hallitusjäsen Ron Popper ja vt. johtaja Frances House Institute for Human Rights and Business (IHRB) -organisaatiosta ja vanhempi neuvonantaja, ohjelmapäällikkö Therese Jebsen Rafto-säätiöstä.

Kattavan ennakkomateriaalin ja päivän aikana käsiteltyjen lukuisten esimerkkien tarkoitus oli lisätä opiskelijoiden ymmärrystä siitä, miten huonot ihmisoikeuskäytännöt voivat vaikuttaa kielteisesti yrityksen toimintaan ja toisaalta siitä, millaisia hyötyjä hyvien käytäntöjen avulla saadaan. On siis tärkeää, että tulevat johtajat ja asiantuntijat kehittävät ymmärrystään, taitojaan sekä halukkuuttaan toteuttaa ihmisoikeudet huomioivia päätöksiä yrityksissä ja muissa organisaatioissa.

CEMS students doing group work in the Responsible Global Leadership seminar

Seminaarin toinen päivä (21.1.) keskittyi yritysten yhteiskuntavastuuseen, kiertotalouteen ja kestävyyteen, ja keskustelua johti ensin kestävän kehityksen asiantuntija Pekka Tuovinen Nesteeltä. Neste ilmoittaa ilmastonmuutoksen hillitsemisen olevan osa liiketoimintaansa. Tämän jälkeen Stora Enson kestävän kehityksen johtajan Riikka Paarman johdolla keskusteltiin erityisesti kiertotalouden periaatteista ja mahdollisuuksista.

”Meillä oli ilo vastaanottaa erittäin mielenkiintoiset vieraat kurssillemme. Opiskelijat ovat paitsi kiinnostuneita vastuulliseen johtamiseen liittyvistä asioista, he ovat myös valveutuneita. Seminaarissa syntyikin erittäin kiinnostavaa keskustelua sekä ihmisoikeusasioista että ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tähtäävistä toimenpiteistä”, sanoo CEMSin akateeminen johtaja Rita Järventie-Thesleff.

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.