Johtaja Marja-Liisa Siikonen Perustieteiden korkeakoulun vuoden alumniksi

Siikonen on merkittävästi edistänyt yrityksen ja yliopiston välistä tutkimusyhteistyötä.
005_aalto_sci_vuoden_alumni_17-9-2015_photo_mikko_raskinen-004-1_fi.jpg

Perustieteiden korkeakoulun dekaani Risto Nieminen palkitsi korkeakoulun vuoden alumnin juuri pidetyssä julkistamistilaisuudessa. Vuoden 2015 alumniksi nimettiin KONE Oyj:n liikennevirtoja tutkivan tiimin johtaja Marja-Liisa Siikonen. Hän on korkeakoulun historian toinen alumni.

Marja-Liisa Siikonen opiskeli Teknillisessä korkeakoulussa ja sai tohtorin tutkinnon vuonna 1997 väitöstyöstään ”Planning and control models for elevators in high-rise buildings”. Vastuuprofessorina toimi professori Raimo P. Hämäläinen systeemianalyysin laboratoriosta. Siikonen julkaisi jo jatko-opintojensa aikana operaatiotutkimukseen liittyviä artikkeleita. Hän aloitti työskentelyn KONE Oyj:ssä vuonna 1984 ja on vuodesta 2008 lähtien hän on toiminut KONE Oyj:n liikennesuunnittelujohtajana.

Johtavana tutkijana hissiliikenteen mallinnuksen alalla Marja-Liisa Siikonen on kehittänyt innovatiivisia lähestymistapoja rakennusten henkilövirtojen suunnitteluun soveltaen optimointi- ja mallinnustekniikoita. Olennainen osa tutkimusta on ollut pitkäaikainen ja tiivis yhteistyö KONE Oyj:n ja systeemianalyysin laboratorion välillä. Laboratorio on nyt osa Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun matematiikan ja systeemianalyysin laitosta.

- Toivon, että KONE OYJ:n ja Aallon yhteistyö jatkuu tulevaisuudessa, tai jopa vahvempana kuin nyt, Siikonen sanoi kiitospuheessaan.

Vuodesta 2001 lähtien tutkimusyhteistyö KONE Oyj:ssä toimivan Siikosen tutkijaryhmän ja professori Harri Ehtamon ryhmän välillä on ollut erityisen tiivistä ja tuloksellista. Ryhmät ovat tehneet laajamittaista optimointi- ja evakuointitutkimusta yhteistyössä, ja Siikonen on ohjannut useita diplomitöitä ja toiminut ohjaajana kolmelle tohtoriopiskelijalle. Yksi näistä on tohtoriopiskelija Juha-Matti Kuusinen, joka valmistui tohtoriksi tänä vuonna. Väitöskirjan artikkelit käsittelevät yksityiskohtaisia ja arvostettuja tuloksia tilastoanalyyseistä ja optimointialgoritmeista, joilla mallinnetaan hissien henkilöliikennettä ja ‑virtoja rakennuksissa.

Marja-Liisa Siikonen jätti ensimmäisen patenttihakemuksensa vuonna 1996. Hänellä on kaiken kaikkiaan 200 patenttia, ja hän kuuluu Suomessa niiden naistutkijoiden joukkoon, joilla on eniten patentteja. Kaikki hänen patenttinsa liittyvät hissijärjestelmien kehittämiseen KONE Oyj:ssä.

Viime vuoden Vuoden alumniksi valittiin BlueFors Cryogenics Oy:n perustaja, tekniikan tohtori Rob Blaauwgeers.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024