Jääsilta romahti, Aallon logo jäi

Rakennustekniikan opiskelijat olivat mukana pystyttämässä maailman pisintä jääsiltaa Juukaan.
Aalto University School of Engineering

Tavoitteena oli toteuttaa Leonardo Da Vincin vuonna 1502 tekemän rakennesuunnitelman pohjalta jänneväliltään 35 metriä pitkä silta jäästä, jonka sideaineena käytetään selluloosaa.

Lisäksi jäärakentajat ovat luoneet tekstiilien ja pykriitin avulla ns. Candela-paviljongin, jonka mallina on espanjalaissyntyisen Felix Candelan 1958 suunnittelema Los Manantiales -ravintola Meksikossa.

Rakennusprojekti alkoi 28.12.2015 ja alkuvuoden napakat pakkaset suosivat rakentajia. Suojan puolelle lämmennyt sää ja vesisade romahduttivat kuitenkin jääsillan, joten 13.2. järjestettävän Juuan Jäämaan avajaisten pääosassa on paviljonki.

Jääsillan rakentamisessa oli mukana eri yliopistoista yli 140 opiskelijaa, joista 14 Aalto-yliopistosta.

- Projekti on tarjonnut heille kokemusta rakentamisprojektista, materiaalitekniikasta ja lujuuslaskennasta sekä mahdollisuuden verkostoitua kansainvälisten opiskelijoiden kanssa, kertoo lehtori Lauri Salokangas Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitokselta. Aalto-yliopiston opettajista mukana on ollut myös laboratorioinsinööri Hannu Hirsi.

- Sain viikon aikana kokemusta rakentamisprojektin etenemisestä ja projektin eri vaiheista. Rakennusmateriaalimme - sellukriitin - ominaisuudet ja sekoitussuhteet tulivat myös tutuiksi, kertoo rakennustekniikan opiskelija Sami Soosalu. Pääsin myös seuraamaan sellukriitin laboratoriokokeita.

- Työvuoroni aikana ohjasin henkilönostinta, jonka avulla sillankannen jäädytys tehtiin. Kylminä päivinä sain ajella nostimella koko kolmituntisen työvuoron. Hiljaisempina työvuoroina ja työvuorojen välissä puuhastelin meidän aaltolaisten oman projektin, Aalto-logon, parissa, Soosalu kertoo.

- Nopeasti suunnitellusta ajanvietteestä tuli lopulta hieno noin viisimetrinen yliopiston logo. Tässä projektissa juukalaiset olivat innolla mukana ja saimme heiltä paljon hyviä vinkkejä.

Inka Finell, projektisihteeri Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun taiteen laitokselta, lähti mukaan projektiin, koska halusi nähdä kuinka taidetta, tiedettä ja tekniikka yhdistetään jääsillan rakentamisessa.

- Kuljetin tavaroita paikasta toiseen ja takaisin, luistimia, jääkiekkomailoja, kypäröitä, patjoja, lakanoita ja olin apuna järjestelemässä toimintaa paikallisten kanssa, kertoo Finell.

- Parhaimmillaan projektissa oli yli sata ulkomaalaista opiskelijaa, joten puuhaa riitti. Koli ja jäätie olivat eksotiikka ulkomaalaisille ja luulen, että myös meidän omille opiskelijoille.

Jäärakenteiden suunnittelun ja rakentamisen vetäjänä toimi Eindhovenin teknillinen yliopisto, lisäksi hankkeessa on ollut mukana kaksi muuta hollantilaista yliopistoa, Aalto-yliopisto sekä yliopistot Belgiasta, Englannista ja Skotlannista.

Jäämaan viimeistelyä voi seurata jäärakentamispaikan web-kameroiden välityksella:

Kuvia jäärakennusprojektista: www.flickr.com/photos/structuralice/

Lauri Salokangas, Aalto-yliopisto, [email protected]

Hannu Hirsi, Aalto-yliopisto, [email protected]

Projektisuunnittelija Heidi Tanskanen /Juuan kunta, +358 50 4128037, heidi.tanskanen(at)juuka.fi

Apulaisprofessori Arno Pronk / Eindhovenin teknillinen yliopisto, +31625080151, A.D.C.Pronk(at)tue.nl

Linkit:

www.facebook.com/bridgeinice

Yliopistot ja muut yhteistyökumppanit:

• Eindhoven University of Technology (TU/e)
  • TU-Delft: Andrew Borgart, Peter van Eigenraam and students
  • University of Twente
  • Fontys University of Applied Sciences
  • KU Leuven
  • University of Gent
  • University of Bath
  • University of Edinburgh
  • Aalto University
  • Karelia University of applied sciences
  • The B.E. Vedeneev VNIIG, Inc., St Petersburg

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.