Jaana Sorvari valittiin Espoo Ambassadoriksi

Ympäristötekniikan tutkija on aktiivinen toimija alansa kotimaisissa ja kansainvälisissä tutkimusryhmissä ja järjestöissä.

Ympäristötekniikan professori Jaana Sorvari Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakolusta on valittu vuoden 2016 Espoo Ambassadoriksi.

Tunnustuksen myöntäneiden Espoon kaupungin ja Visit Espoon mukaan Sorvari on kansainvälisesti tunnettu ympäristötekniikan tutkija ja aktiivinen toimija alansa kotimaisissa ja kansainvälisissä tutkimusryhmissä ja järjestöissä. Syyskuussa 2016 Sorvari on pääjärjestäjänä Otaniemessä pidettävässä pilaantuneen ympäristön tutkimuksen ja kunnostuksen konferenssissa, NORDROCS - Joint Nordic Meeting on Remediation of Contaminated Sites. Konferenssiin odotetaan yli 200 alan huippuosaajaa niin Pohjoismaista kuin muualta Euroopasta.

Jaana Sorvari oli mielissään saamastaan kunnianosoituksesta.
-Jo noin 30 vuotta Espoossa asuneena markkinoin mieluusti kotikaupunkiani konferenssien järjestämispaikkana, samoin kuin omaa opinahjoani Aalto-yliopistoa. Otaniemen kampusalue on vehreydessään ja merellisyydessään ainutlaatuinen, Sorvari sanoo.

Jaana Sorvari kukitettuna kuvassa keskellä. Vasemmalla Espoo Marketing Oy:n toimitusjohtaja Jaana Tuomi ja Espoon kaupungin elinkeinojohtaja Tuula Antola. OIkealla Aalto-yliopiston vararehtori Tuija Pulkkinen. Kuva Espoon kaupunki.

Sorvari aloitti rakennetun ympäristön laitoksen professorina elokuussa 2014. Hänen erikoisosaamiseensa kuuluvat maaperän pilaantumiseen liittyvässä riskinarvioinnissa ja kunnostustoimien kestävyyden arvioinnissa käytettävät menetelmät sekä maarakentamisessa hyödynnettävien jätemateriaalien ympäristökelpoisuuden arviointi. Sorvarin tutkimusala kattaa kiertotalous- ja kestävyysperiaatteiden toteuttamiseen liittyvän tutkimuksen, erityisesti jätteiden hyödyntämisen.

Espoo Ambassador -ohjelman tavoitteena on kasvattaa Espoossa järjestettävien kansainvälisten konferenssien määrää. Ohjelma pyrkii rohkaisemaan tieteentekijöitä kutsumaan ja isännöimään oman alansa konferensseja.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.