Uutiset

Jaakko Lehtiselle lähes kahden miljoonan euron ERC Consolidator Grant -rahoitus

Euroopan tiedeneuvosto myönsi rahoituksen hankkeeseen, jolla Lehtinen pyrkii rakentamaan konenäkömenetelmiä, jotka ymmärtävät todellista maailmaa merkittävästi nykyistä paremmin.
Jaakko Lehtinen
Kuva: Matti Ahlgren / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksen professori Jaakko Lehtiselle on myönnetty 1,9 miljoonan euron suuruinen Euroopan tiedeneuvoston ERC:n Consolidator Grant -rahoitus.

ERC-rahoitus myönnettiin viideksi vuodeksi Lehtisen johtamaan Learning Pixel-Perfect 3D Vision and Generative Modeling (PIPE) -hankkeeseen. Mittava rahoitus mahdollistaa sen, että hän voi tutkimusryhmineen keskittyä pitkäjänteisesti tutkimaan tietokonenäön, koneoppimisen ja fysiikkaan pohjautuvien mallien tuomista tiiviillä tavalla yhteen. Lehtinen toivoo rahoituksen houkuttelevan tutkimusryhmään kovatasoisia postdoc-tutkijoita.

”Kyse on asioista, joita ei ole demonstroitu vielä juuri millään tavalla. Tavoitteemme ovat siinä mielessä todella kunnianhimoisia”, Lehtinen sanoo.

Lehtinen haluaa tutkimuksellaan muun muassa parantaa koneen kykyä ymmärtää ja hahmottaa maailmaa kuvien pohjalta samaan tapaan kuin ihminen ja muut eläimet: tunnistamme näön perusteella esimerkiksi erilaisia muotoja ja materiaaleja ja niiden välisiä yhteyksiä, mutta konenäön ymmärrys samankaltaisista asioista on vielä vähäistä.

Kone esimerkiksi tunnistaa tiikerin raidoista, ei kissamaisesta muodosta: GAN-mallit, joita Lehtinenkin on kollegoineen kehittänyt, tuottavat hyvin aidon näköisiä kasvokuvia ihmisistä. Mallia ei voi kuitenkaan esimerkiksi pyytää kuvan perusteella kertomaan kasvojen muotoa.

Tutkimuksessa ratkotaan siis toisaalta konenäkötutkimuksen perustavanlaatuisimpia kysymyksiä – miten koneen voi opettaa hahmottamaan maailmaa samaan tapaan kuin ihmiset ja muut eläimet – ja toisaalta tehty työ voi auttaa kehittämään esimerkiksi robotiikkaa nykyistä paremmaksi.

Nykyiset robotit pystyvät yleensä toimimaan sujuvasti vain ympäristössä, jonka olosuhteet pysyvät muuttumattomina. Robotin osaamista ei siis voida yleistää erilaisiin tilanteisiin ja siten hyödyntää monipuolisemmin: vaikka se opetetaan siivoamaan asunto, se ei osaa ottaa huomioon asunnon muuttuvaa järjestystä tai uusia huonekaluja, saati siivota jonkun toisen ihmisen asuntoa.

Tekoäly, joka kykenee toimimaan ihmisen kanssa todellisessa ja monimutkaisessa maailmassa, on Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n yhteisen Suomen tekoälykeskus FCAI:n keskeinen tavoite. Lehtinen on aktiivisesti mukana FCAI:n toiminnassa.

Teemojen, joihin Lehtisen tutkimus keskittyy, selvittäminen voi auttaa viemään huomattavalla tavalla eteenpäin myös esimerkiksi peli- ja elokuvatuotantoa. Nykyään esimerkiksi pelien kolmiulotteisten ympäristöjen luominen on hyvin työlästä, hidasta ja kallista.

”Jos tässä kaikessa onnistutaan, se tulee olemaan jotain aivan ennennäkemätöntä.”

ERC myöntää Consolidator Grant -rahoitusta uransa keskivaiheilla oleville tutkijoille, joiden tähänastinen tieteellinen ura ennakoi erityistä menestystä. Lehtinen väitteli tekniikan tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2007, minkä jälkeen hän työskenteli kolme vuotta tutkijatohtorina Massachusetts Institute of Technologyssa (MIT). Aallon professoriksi hänet nimitettiin vuonna 2012. Hän toimii myös Principal Research Scientistina NVIDIA:ssa.

 

Lisätiedot

Jaakko Lehtinen
Professori, Aalto-yliopisto
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

maankäyttö
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ihmiskunnan ruokkiminen planeettaa tuhoamatta vaatii U-käännöksen

Lähes puolet nykyisestä ruoantuotannosta on haitallista planeetallemme, koska se aiheuttaa luonnon monimuotoisuuden vähenemistä, ekosysteemin rappeutumista ja vesistressiä.
Large arena filled with a crowd watching a game of DOTA2 projected on big screens
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Elektronisen urheilun maailmanlaajuinen yleisö satoja miljoonia

Sosiaalinen kanssakäyminen on tärkein syy osallistua elektronisen urheilun tapahtumiin. E-urheilun suoria verkkolähetyksiä seuraavat fanit taas arvostavat muun muassa draamaa, uutuudenviehätystä, pelaajien taitoa ja estetiikkaa.
Julia Lohmann's Department of Seaweed at WEF. Photo: Mikko Raskinen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Julia Lohmann: "Tiedämme liikaa ja teemme liian vähän"

Lohmannin näyttävä merileväpaviljonki on esillä Maailman talousfoorumissa Davosissa ja se kannustaa tekemään vaikeita päätöksiä ja käynnistämään ’tekemishautomoita’.
Students in the Aalto University Learning Centre / photo by Unto Rautio
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkain 2020-2022 -hanke avaa kotimaisia lehtiaineistoja tutkimuskäyttöön

Kansalliskirjaston digitoimat kotimaiset sanoma- ja aikakauslehtiaineistot vuosilta 1930-2018 ovat nyt tutkijoiden käytettävissä.