Uutiset

ITP kurssit järjestettiin hybridiopetuksena poikkeuksellisen kesän aikana

ITP, Aallon kesällä suoritettava sivuaineohjelma, onnistui toteuttamaan kurssinsa ja bisnesprojektinsa hybridimuotoisena turvallisuudesta huolehtien.
Opetus on käynnissä luokkahuoneessa ja opiskelijat kuuntelevat pöytään nojaavaa opettajaansa.
Kesän 2020 aikana ITP järjesti sivuaineohjelmansa hybridiopetuksena. Puolet opiskelijoista osallistui luennoille verkossa ja puolet kampuksella. Kuva: Petri Anttila

Vuosi 2020 on ollut poikkeuksellinen monin eri tavoin. Aalto-yliopiston kesällä suoritettavalle Information Technology Program (ITP) -sivuaineohjelmalle tämä tarkoitti 25-vuotta vanhan ohjelman täydellistä muodonmuutosta. ITP päätti toteuttaa ohjelmansa hybridimuotoisesti yhdistäen online- ja läsnäolo-opetuksen. Osa opiskelijoista osallistui luennoille tavalliseen tapaan luokkahuoneessa samalla kun osa opiskelijoista suoritti kurssejaan kokonaan verkosta käsin.

ITP:n ohjelmapäällikkö Petra Fagerlund sanoo, että jokaisen osallistujan, mukaan lukien henkilökunnan, opiskelijoiden ja luennoitsijoiden, turvallisuudesta huolehtiminen oli välttämätöntä hybridiopetukseen siirtymisen kannalta: “Tiimimme ohjeisti opiskelijoita ylläpitämään turvavälejä ja pesemään käsiään usein. Luokkahuoneissa oli lisäksi käsidesinfiointiainetta ja opiskelijoita pyydettiin osallistumaan opetukseen kotoa käsin heti, jos heillä oli mitään oireita. Teimme kaikkemme seurataksemme Aalto-yliopiston Covid-19-ohjeistuksia. Olen tyytyväinen siihen, kuinka saimme tarjottua opiskelijoille mielekkäitä oppimiskokemuksia samalla huolehtien kaikkien turvallisuudesta.”

Lähikuva naisesta, joka katsoo kameraan hymyilleen yllään valko-sini-raidallinen pitkähihainen.

Teimme kaikkemme seurataksemme Aalto-yliopiston Covid-19-ohjeistuksia.

Petra Fagerlund, ITP:n ohjelmapäällikkö

Hybridiopetus toi joustavuutta ohjelman toteutukseen

Hybridiopetuksessa opiskelijat voivat osallistua samalle luennolle joko luokasta tai verkosta käsin. Luennoitsijat opettavat luokkahuoneessa ottaen huomioon niin läsnäolo- kuin online-opiskelijat. Opetuksessa käytettiin Zoomia, verkossa toimivaa videokonferenssialustaa, minkä välityksellä online-opiskelijat osallistuivat luennolle. Fagerlundin mukaan erityisesti hybridiopetuksen teknisen puolen onnistuminen vaati ensin muutamia kokeiluja ja epäonnistumisia. ITP:n henkilökunnan, luennoitsijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöllä saatiin hybridiopetus kuitenkin toimimaan sujuvasti.

Luennoitsijat käyttivät pään ympärille puettavaa mikrofonilaitetta äänen välittämiseen online-opiskelijoille. Kuvan välittämiseen hyödynnettiin luokasta löytyviä katossa sijaitsevia kameroita. Online-opiskelijoiden esittämät kysymykset ja kommentit kuultiin luokan oman audiojärjestelmän ja kaiuttimien kautta. Tämän lisäksi online-opiskelijoiden kamerakuvat ja Zoomin chat olivat heijastettuina seinälle. Ryhmäkeskusteluita varten online-opiskelijat jaettiin pienryhmiin Zoomin “breakout-rooms”-ominaisuutta hyödyntäen. Luokassa osallistuneet jaettiin pienryhmiin perinteiseen tapaan, pyytämällä heitä siirtymään pienryhmiin.

Luennoitsijat kokivat Zoomin chat-ominaisuuden hyvänä lisänä luokkaopetuksessa. Seinälle heijastettu chat toi perinteisen luokkahuonekeskustelun rinnalle yhden hälinättömän keskustelukanavan lisää. Näin opiskelijat pystyivät keskustelemaan ja selittämään käsitteitä toisilleen keskeyttämättä luennoitsijaa. Tämä puolestaan helpotti luennoitsijaa ylläpitämään opetuksessaan hyvän flown.

Kiinnostuitko kuulemaan hybridiopetuksesta lisää?

Lue lisää ITP:stä

Students doing group work

Information Technology Program (ITP)

Aalto University Information Technology Program (ITP) is a minor program (24 ECTS) that is completed during the summer period (3 months). It brings students together from diverse backgrounds and all around the world to solve digital business problems.

School of Business
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Ukrainalaisia lukiolaisia tekemässä biomuovia mikrossa Aalto-yliopisto Juniorin ohjeilla.
Yliopisto Julkaistu:

Rajat ylittävää tiedekasvatusta Otaniemestä Ukrainaan

Aalto-yliopisto Junior järjesti keväällä sarjan etätyöpajoja Kryvyi Rihin kouluihin Ukrainaan. Paikalliset lukiolaiset ja heidän opettajansa pääsivät tutustumaan Aalto-yliopisto Juniorin monialaisiin työpajoihin sekä Aalto-yliopiston toimintaan.
pohjallinen pdp-gaalassa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojekti synnytti innovaation: Kengän sisäpohjat syntyvät muovin sijaan kompostoituvasta puuvaahdosta

Aalto-yliopiston opiskelijat kehittivät kestävän sisäpohjan prototyypin, joka taipuu, kestää kosteutta ja tuntuu pehmeältä ihoa vasten. Suomalainen kenkäyritys VIBAe lähtee syksyllä testaamaan materiaalia käyttäjillä.
Jar full of coins representing Unite! Seed Fund.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Hae Unite!-yliopistoallianssin siemenrahaa opetusyhteistyön edistämiseksi

Siemenrahalla edistetään vaihto-opintokokonaisuuksien luomista Unite-yliopistojen välillä. Allianssiin kuuluu Aallon lisäksi kahdeksan muuta eurooppalaista yliopistoa.
Nainen mustassa asussa nojaa vaaleaa seinää vasten
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Professori Maarit Salolainen: ”Tekstiilialan kestävyysongelmiin voidaan vastata monialaisen yhteistyön avulla”

Tekstiilisuunnittelun professori haluaa tiivistää yhteistyötä niin eri alojen tutkimuksen kuin yliopiston ja alan teollisuuden sekä jälleenmyyjien välillä, jotta muutos parempaan tapahtuu.