ITP 2021 tarkoitti 17 projektia ja paljon luovia ratkaisuja erilaisiin liiketoimintahaasteisiin

Monitieteinen kesäohjelma Information Technology Program (ITP) järjestettiin kesällä 2021 jo 26:nnen kerran. Huolimatta haastavista olosuhteista vallitsevan pandemian takia kurssin suoritti 66 opiskelijaa.
Students working together with laptops.
Joka vuosi eritaustaiset opiskelijat muodostavat monitieteellisiä tiimejä ratkaistakseen tosielämän digiaiheisia bisneshaasteita yhteistyössä ITP:n bisnespartnereiden kanssa. Kuva: Petri Anttila

Information Technology Program (ITP) on Aalto-yliopiston kesäohjelma, joka tuo monipuolisesti yhteen eritaustaisia opiskelijoita ympäri maailman. Opiskelijat ratkovat digiaiheisia bisneshaasteita monialaisissa tiimeissä. Ohjelman aikana eli kolmessa kuukaudessa opiskelijat suorittavat 24 opintopistettä ja siten ansaitsevat sivuaineopintonsa osaksi joko maisteri- tai kandidaattitutkintoaan. Opiskelijat valitsevat yhden kolmesta ITP:n erikoistumislinjasta, jonka aiheisiin he syventyvät asiantuntevien luennoitsijoiden johdolla. Erikoistumislinjat ovat Information and Service Business (ISB), Digital and Interactive Ecosystems (DIE) ja Strategy and Experience Design (SED). Opintojen kieli on englanti.

Tänä vuonna ITP-opiskelijoilla oli keskenään hyvin erilaisia taustoja: heillä oli lukuisia eri pääaineita ja he edustivat 14 eri kansalaisuutta. Noin 70 % opiskelijoista oli Kauppakorkeakoulun opiskelijoita, mutta myös neljästä Aallon muusta korkeakoulusta oli osallistujia. Muut opiskelijoiden kotiyliopistot olivat Jyväskylän yliopisto, LUT-yliopisto, Lund University, Graduate School of Management SPbU, Humboldt University of Berlin ja University of Victoria. Opiskelijoista 60 % oli maisteriopiskelijoita ja 40 % kandidaattiopiskelijoita.

Haastavia ja palkitsevia projekteja

Ohjelman ytimessä on kolmen kuukauden kestoinen bisnesprojekti. ITP:n partnereina oli tänäkin vuonna joukko kiinnostavia ja yleisesti tunnettuja yrityksiä ja muita organisaatioita: Silo AI, Porvoon kaupunki, LähiTapiola, Realia Group, Kansallisarkisto, Ilmarinen, ACRE, Tulli, Kojamo, Siun Sote, PRH ja opetus- ja kulttuuriministeriö. Näiden organisaatioiden digiaiheisiin bisneshaasteisiin opiskelijat pyrkivät löytämään ratkaisuja. Projektien työstöön opiskelijat saivat ohjeistusta ja tukea ITP:n henkilökunnalta ja luennoitsijoilta.

Yhteensä 17 projektia valmistui kesän aikana. Tiimit työstivät muun muassa kilpailija-analyysin, digitaalisen markkinointistrategian ja datavisualisointia sekä innovoivat palvelujen kehittämistä ja tekivät selvityksen modernien teknologioiden hyödyntämismahdollisuuksista tulevaisuudessa.

Mukaan lähteneet orgisaatiot antoivat kesäkurssista erinomaista palautetta. He kertoivat saaneensa arvokkaita ratkaisuja, uusia ideoita ja inspiraatiota, ja he kokivat yhteistyön hyvin toimivaksi ja arvostivat opiskelijoiden tehokkuutta projektien aikana. Monet yritysedustajat kehuivat opiskelijoiden ratkaisuja, joiden pohjalta heidän on hyvä jatkaa kehitystyötä organisaatioissaan.

ITP brings together students from various fields of study to solve digital business challenges of ITP business partners. Photo: Petri Anttila

Seuraava hakuaika ITP:hen käynnistyy tammikuussa 2022 ja päättyy 1. huhtikuuta 2022. ITP on ilmainen Aalto-yliopiston tutkinto-opiskelijoille, muiden suomalaisten yliopistojen opiskelijoille JOO-sopimuksella sekä Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun yhteistyöyliopistojen opiskelijoille olemassa olevalla vaihto-opiskelusopimuksella. Hakijoilla tulee olla suoritettuna 60 opintopistettä kandiopintoja hakiessaan ohjelmaan.

Lue pidempi juttu englanniksi. Sen ovat kirjoittaneet ITP:n ohjelmajohto sekä upeat ITP 2021 -koordinaattorit Erika Natunen, Verneri Suomela ja Saana Rauvala.

Lisätietoa englanniksi

Regina Casteleijn-Osorno

ITP Senior Program Manager

Saadaksesi lisätietoa ITP-ohjelmasta tutustu seuraaviin sivuihin.

Students doing group work

Information Technology Program (ITP)

Aalto University Information Technology Program (ITP) is a minor program (24 ECTS) that is completed during the summer period (3 months). It brings students together from diverse backgrounds and all around the world to solve digital business problems.

School of Business
An ITP student brainstorming with post-it notes

Information Technology Program (ITP) for Partners

ITP collaborates with companies and organizations with digital business challenges solved by student teams.

Corporate collaboration

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.