Intuitiota voi hyödyntää tietoisesti

Intuitio on tärkeä työkalu muun muassa ongelmanratkaisussa. Sitä voi kehittää kuten muitakin taitoja, tuore väitöstutkimus osoittaa.

TaM Asta Raami tutkii Aalto-yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassaan intuitiota ja sen kehittämistä. Tutkimus on uraauurtava, sillä intuition kehittämistä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu.

– Intuitio on tärkeä tietämisen muoto ja tarpeellinen kaikille ihmisille arkielämässä, mutta sen rooli korostuu monimutkaisissa kognitiivisissa toiminnoissa, kuten visioinnissa, luomisessa ja ongelmanratkaisussa. Monet suunnittelijat, taiteilijat ja tutkijat sanovatkin, että intuitio on yksi heidän tärkeimmistä työvälineistään luovassa prosessissa, Raami korostaa.

Tuloksista on hyötyä myös johtamisessa ja koulutuksessa.

Raami tarkastelee intuitiota erityisesti osana suunnittelijoiden luovaa työtä, mutta tuloksista on hyötyä myös muilla aloilla, kuten johtamisessa ja koulutuksessa. Tutkimus osoittaa, että intuitiota voi oppia käyttämään tietoisesti hyväkseen niin, ettei se ole vain sattumanvarainen tapahtuma. Intuitiota on myös mahdollista kehittää siinä missä mitä tahansa muutakin taitoa.

– Sekä intuitiivinen että rationaalinen ajattelu tarvitsevat harjoitusta ollakseen luotettavia. Kuitenkin virallinen kouluopetus tähtää ainoastaan rationaalisen ajattelun kehittämiseen. Intuition potentiaali hukataan, Raami valittelee.

Raamin mukaan kulttuurissamme piilotellaan ja vähätellään intuition käyttöä. Intuitiota pidetään tunnepohjaisena toimintana ja ajattelumuotona, joka tuottaa epäluotettavaa tietoa. Jos intuitiota käyttää, perustelut pitää pystyä esittämään tietoisen päättelyn tuloksina.

Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että intuitiivinen ajattelu on tietyissä tilanteissa jopa rationaalista päättelyä parempi. Intuitio on ylivertainen esimerkiksi silloin, kun päätöksen tekemiseen on joko liikaa tai liian vähän tietoa tai kun ratkaisu täytyy löytää lyhyessä ajassa.

Käytännön työkaluja

Miten intuitiota on sitten mahdollista kehittää? Raami esittelee väitöskirjassaan erilaisia käytännön työkaluja ja harjoituksia, joiden avulla intuitiivista ajattelua voi harjaannuttaa.

– Ensinnäkin mieltä täytyy avartaa ja intuitiolle raivata tilaa. Ihmisillä on erilaisia ajattelutapoja ja uskomuksia, jotka rajoittavat intuitiivista ajattelua, Raami kertoo.

Yhtä tärkeää on kehittää havainto- ja erottelukykyä. Ihmisen keho, tunteet ja mieli välittävät tietoa erilaisin signaalein, joita tulee pystyä tietoisesti havaitsemaan. Lisäksi oikeat signaalit tulee erottaa intuitiivisen ajattelun vääristymistä, esimerkiksi peloista tai toiveista. Muuten intuitiivinen ajattelu ei ole luotettavaa.

– Mieltä voisi verrata vaikkapa televisiovastaanottimeen, joka voidaan virittää uusille taajuuksille ja näin saada uutta tietoa. Tämä vaatii kuitenkin harjoittelua, Raami sanoo.

Vaikka intuitio on tietyissä tilanteissa rationaaliseen ajatteluun verrattuna ylivertainen, parhaimmat tulokset syntyvät usein näitä kahta ajattelun muotoa yhdistelemällä.

– Kyse ei ole joko-tai-ajattelusta vaan päättelyn ja intuition yhteensovittamisesta. Tällöin voimme puhua laajennetusta ajattelusta, Raami sanoo.

Raamin väitöstutkimus tarjoaa poikkitieteellisen katsauksen mielen toimintaan. Laajaan haastattelu-, havainnointi- ja kyselyaineistoon pohjautuvan tutkimuksen tuloksista on hyötyä useilla eri aloilla.

– Psykologinen ja lääketieteellinen tutkimus ovat perinteisesti muovanneet käsitystä ihmismielestä siten, että sen oletetaan toimivan mekaanisten lakien mukaisesti. Raamin väitöstutkimus pyrkii avaamaan uudenlaisia lähestymistapoja niin taiteen, designin, koulutuksen ja johtamisen alueille kuin laajemmin ihmismielen ymmärtämiseen, kuvailee professori Marja-Liisa Honkasalo Turun yliopistosta.

Väitöstilaisuus

Väitöskirja ”Intuition Unleashed – On the application and development of intuition in the creative process” tarkastetaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa perjantaina 13.3.2015 klo 12, Mediakeskus Lumeen Sampo-salissa, Hämeentie 135 C, Helsinki. Vastaväittäjinä toimivat emeritusprofessori Charles Burnette, The University of the Arts, Philadelphia ja emeritusprofessori Jorma Enkenberg Itä-Suomen yliopistosta. Väitöskirjan tilaukset Aalto-yliopiston verkkokirjakaupasta shop.aalto.fi, tiedustelut [email protected], puh. 050 313 7086.

Lisätietoja:

Asta Raami
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Väitöskirja sähköisenä täällä

Kuva: Asta Raami

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: