In memoriam: Omar Velazquez, M.Sc., tohtorikoulutettava

Omar Velazquez Martinez liittyi Aalto-yhteisöön vuonna 2015 kansainvälisen Eurooppalainen mineraalitekniikka -kurssin opiskelijana. Omarista tuli alusta alkaen aktiivinen jäsen Aalto-yhteisössä, oli kyse sitten opiskelijayhdistyksen toiminnan tukemisesta, kutsuluentojen pitämisestä tai uusien opiskelijoiden isännöinnistä.
Omar Velazquez

Vuonna 2017 Omar aloitti tohtoriopinnot, joissa hän työskenteli kiertotaloutta tukevan suunnitteluparametrien kehittämisen parissa. Hänen tutkimuksensa oli osa valtakunnallisia tutkimusohjelmia, kuten Suomen Akatemian CloseLoop-projektia ja myöhemmin BATCircle-konsortiota. Hänen työllään liittyen tilastollisen entropian käyttöön kiertotalouden välineenä on ollut erityinen vaikutus tiedeyhteisöön innostaen alan asiantuntijoita ja päätyen jopa kaupalliseen simulointiohjelmistoon.

Omar palkittiin "Aalto CHEM Research Action of the Year" -palkinnolla vuonna 2018 ja hän sai CONACyT-stipendin tohtoriopintoihin kotimaastaan, Meksikosta. Kuten jokainen hänet tuntenut voi todistaa, Omar oli ennen kaikkea ystävällinen, optimistinen persoona ja lupaava tutkija, joka on poissa luotamme aivan liian aikaisin. Omar menehtyi 24.9.2020. Levätköön hän rauhassa.

Surunvalittelu- ja tukiviestit voi lähettää hänen perheelleen sähköpostitse osoitteeseen raul.velazquez  at me.com

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.