Iiris Saittakarin väitöskirjalle tunnustusta

KTT Iiris Saittakarin kansainvälisen liiketoiminnan aineen väitöskirja "The Location of Headquarters: Why, When and Where are Regional Mandates Located?” arvioitiin Kauppakorkeakoulun parhaaksi väitöskirjaksi vuonna 2018.
Kauppakorkeakoulun Vuoden väitöskirjatutkija Iiris Saittakari
Iiris Saittakari. Kuva: Milja Koski

Iiris Saittakarin väitöskirja valittiin myös neljän parhaan joukkoon arvostetussa Academy of Managementin International management -divisioonan järjestämässä väitöskirjakilpailussa. Kaikki neljä finalistia esittelivät väitöskirjansa kutsuvieraina Academy of Managementin vuosikokouksessa Bostonissa elokuussa. Kilpailun voitti Caroline Witte Erasmus Universitystä Rotterdamista.

Saittakari väitteli toukokuussa 2018. Hän tutkii väitöskirjassaan aluepääkonttoreiden sijaintia ja sijainnin muutosta. Tutkimus pohjautuu pääosin pitkittäistutkimustietoon 375 Suomessa sijaitsevasta aluepääkonttorista. Vain 60 prosenttia 1990-luvun lopulla Suomessa sijainneista aluepääkonttoreista oli saanut pitää vastuunsa joko osittain tai kokonaan vuoteen 2010 mennessä. Erityisesti suuret ja myyntiin keskittyneet suomalaiset tytäryritykset saivat pitää vastuunsa aluepääkonttorina. Usein aluepääkonttori on siirretty lähemmäs vastuumaita Venäjälle, Baltiaan tai Puolaan. Myös Ruotsiin on siirretty useita aluepääkonttoreita Suomesta.

”Suomessa sijaitsevien pääkonttoreiden tutkimus jatkuu myös tulevina vuosina pääkonttoreiden sijaintiin keskittyvän projektimme myötä”, Iiris Saittakari kertoo. ”Kaikki Suomessa sijaitsevat ulkomaisten yritysten pääkonttorit kartoitetaan ja niiden rooleja sekä liikkuvuutta eri maiden välillä tutkitaan.”

Saittakari korostaa, että aluepääkonttoreiden sijainnilla on merkittäviä vaikutuksia kohdemaalle. ”Ne tarjoavat korkeapalkkaisia työpaikkoja ja tuovat kehityspanoksia. Maat myös hyötyvät hyvästä maineesta investointien kohteena, ja siksi pääkonttoreista kilpaillaan kohdemaiden kesken.”

Iiris Saittakarin väitöskirja on luettavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-7940-0

Lisätietoja:
Iiris Saittakari
puh. 045 673 4631

Academy of Managementin kansainvälinen divisioona / The international Division of the Academy of Management: https://im.aom.org/

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.