Iiris Saittakarin väitöskirjalle tunnustusta

KTT Iiris Saittakarin kansainvälisen liiketoiminnan aineen väitöskirja "The Location of Headquarters: Why, When and Where are Regional Mandates Located?” arvioitiin Kauppakorkeakoulun parhaaksi väitöskirjaksi vuonna 2018.
Kauppakorkeakoulun Vuoden väitöskirjatutkija Iiris Saittakari
Iiris Saittakari. Kuva: Milja Koski

Iiris Saittakarin väitöskirja valittiin myös neljän parhaan joukkoon arvostetussa Academy of Managementin International management -divisioonan järjestämässä väitöskirjakilpailussa. Kaikki neljä finalistia esittelivät väitöskirjansa kutsuvieraina Academy of Managementin vuosikokouksessa Bostonissa elokuussa. Kilpailun voitti Caroline Witte Erasmus Universitystä Rotterdamista.

Saittakari väitteli toukokuussa 2018. Hän tutkii väitöskirjassaan aluepääkonttoreiden sijaintia ja sijainnin muutosta. Tutkimus pohjautuu pääosin pitkittäistutkimustietoon 375 Suomessa sijaitsevasta aluepääkonttorista. Vain 60 prosenttia 1990-luvun lopulla Suomessa sijainneista aluepääkonttoreista oli saanut pitää vastuunsa joko osittain tai kokonaan vuoteen 2010 mennessä. Erityisesti suuret ja myyntiin keskittyneet suomalaiset tytäryritykset saivat pitää vastuunsa aluepääkonttorina. Usein aluepääkonttori on siirretty lähemmäs vastuumaita Venäjälle, Baltiaan tai Puolaan. Myös Ruotsiin on siirretty useita aluepääkonttoreita Suomesta.

”Suomessa sijaitsevien pääkonttoreiden tutkimus jatkuu myös tulevina vuosina pääkonttoreiden sijaintiin keskittyvän projektimme myötä”, Iiris Saittakari kertoo. ”Kaikki Suomessa sijaitsevat ulkomaisten yritysten pääkonttorit kartoitetaan ja niiden rooleja sekä liikkuvuutta eri maiden välillä tutkitaan.”

Saittakari korostaa, että aluepääkonttoreiden sijainnilla on merkittäviä vaikutuksia kohdemaalle. ”Ne tarjoavat korkeapalkkaisia työpaikkoja ja tuovat kehityspanoksia. Maat myös hyötyvät hyvästä maineesta investointien kohteena, ja siksi pääkonttoreista kilpaillaan kohdemaiden kesken.”

Iiris Saittakarin väitöskirja on luettavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-7940-0

Lisätietoja:
Iiris Saittakari
puh. 045 673 4631

Academy of Managementin kansainvälinen divisioona / The international Division of the Academy of Management: https://im.aom.org/

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Anniina Isomäki ja Ira van der Pals
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppatieteiden osaamisella voi vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja sen tulevaisuuteen

Sijoitusjohtaja Ira van der Pals ja salkunhoitaja Anniina Isomäki arvostavat myös hyvää tasapainoa merkityksellisten työtehtävien ja muun elämän välillä.