IEEE:n vuoden 2015 GRSS-opetuspalkinto Martti Hallikaiselle

GRSS-opetuspalkinto on yksi yhdistyksen merkittävimmistä palkinnoista.
ieeeeducationaward_hallikainenwww_fi.jpg

Martti Hallikainen (oikealla) saa palkintotodistuksen GRSS:n puheenjohtajalta Kamal Sarabandilta.

IEEE:n geotiede- ja kaukokartoitusyhdistys (GRSS) myönsi emeritusprofessori Martti Hallikaiselle vuoden 2015 opetuspalkinnon Italiassa, Milanossa, 26.–31. heinäkuuta järjestetyn IGARSS 2015 -lippulaivakonferenssin täysistunnossa. Palkinto annettiin tunnustukseksi Hallikaisen merkittävästä panoksesta geotieteen ja kaukokartoituksen opetuksessa.

GRSS-opetuspalkinto on yksi yhdistyksen merkittävimmistä palkinnoista, ja sillä annetaan tunnustusta henkilölle, joka on edistänyt merkittävästi geotieteen ja kaukokartoituksen opetusta innovoinnin ja yleisen vaikutuksen kannalta. Palkinto luovutetaan vuosittain yhdelle henkilölle vaatimukset täyttävien ehdokkaiden joukosta.

Emeritusprofessori Martti Hallikainen työskenteli avaruustekniikan professorina Helsingin teknillisessä korkeakoulussa vuosina 1987–2009. Hän jäi eläkkeelle 1.2.2014 alkaen Sähkötekniikan korkeakoulun radiotieteen ja -tekniikan laitokselta, missä hänen erityisalueensa oli satelliitteihin ja lentokoneisiin sijoitettavat mittalaitteet ja niiden sovellutukset erityisesti kaukokartoituksessa.

Hän toimi GRSS:n puheenjohtajana vuosina 1996–1997 ja sai GRSS:n merkittävistä saavutuksista annettavan Distinguished Achievement Award ‑palkinnon vuonna 1999. Hänet valittiin vuonna 2007 GRSS:n elinikäiseksi kunniajäseneksi.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.