IBM-yhteistyö lisää ymmärrystä kvanttitietokoneista

Aalto-yliopisto ja Turun yliopisto kehittävät yhdessä IBM:n kanssa konkreettisia välineitä, jotta kvanttiteknologia on helpommin ymmärrettävissä.
Quantum Garden

IBM tekee yhteistyötä Aallon ja Turun yliopiston kanssa kvanttiteknologian avoimen lähdekoodin sisällöissä, ja tavoitteena on lisätä suuren yleisön ymmärrystä sekä osaamista muun muassa kvanttilaskennassa. Yhteishankkeessa tuotetaan helposti lähestyttäviä kvanttiteknologian videoita, pelejä ja kirjallista materiaalia. Pelillinen sisältö antaa erityisesti nuoremmille ikäryhmille mahdollisuuden tutustua kiinnostavalla tavalla monimutkaisiin ja epäintuitiivisiin kvanttifysiikan ja –laskennan sisältöihin.

“Luomme interaktiivisen verkkotyövälineen, joka yhdistää videoita, lyhyitä pelejä, tekstiä, yksinkertaista matematiikkaa ja tietokoneohjelmia. Tavoitteenamme on helpottaa oppimista sekä lisätä kvantti-ilmiöihin liittyvää tietämystä ja jopa intuitiota”, kertoo Sabrina Maniscalco.

Maniscalco toimii teoreettisen fysiikan professorina Turun yliopistossa, dosenttina Aalto-yliopistossa ja varajohtajana kansallisessa kvanttiteknologian huippuyksikössä. Yliopistojen ja IBM:n yhteistyöhanke on osa kvanttiteknologian keskuksen (Centre for Quantum Engineering, CQE) toimintaa Aallossa.

IBM lanseerasi heinäkuussa Q-verkoston (Q Network), jonka tavoitteena on vauhdittaa yhteistä tutkimusta kvanttilaskennassa ja tukea opiskelijoiden kouluttamista kvanttiteknologian alalle. Aalto-yliopiston tavoitteena on yhdessä IBM:n tutkijoiden kanssa vahvistaa kvanttilaskennan ekosysteemiä Suomessa. Yhteistyö opetuksessa, yhteiskunnallisessa vaikuttavuudessa ja tieteessä tulee samalla vahvistamaan Aallon asemaa kvanttitutkimuksen kärjessä. Turun yliopisto suunnittelee yhteistyötä IBM:n kanssa kvanttilaskennan ja –simulaation, -algoritmien ja –ohjelmoinnin sekä –fysiikan alueilla.

”Yhteistyö kvanttiteknologia-alan tiedeyhteisön kanssa on meille elintärkeää, jotta voimme rakentaa alan kansallista ekosysteemiä. Siinä aktiivisina toimijoina ovat tutkijat, professorit, kehittäjät, opiskelijat, jopa koululaiset. Kvanttilaskennan taitojen ja asiantuntemuksen kehittäminen johtaa uusiin innovaatioihin ja kasvaviin kvanttitaitoihin kaikissa ikäryhmissä”, kertoo IBM:n yliopistoyhteistyöstä vastaava johtaja Maarit Palo.

Sabrina Maniscalcon vetämä Quantum Play –tiimi on menestyksekkäästi lisännyt kvanttiteknologian näkyvyyttä ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Quantum Garden, tiimin suunnittelema ja toteuttama interaktiivinen taideteos, on ollut kansainvälinen menestys. Quantum Wheel –pelikehitystapahtuma Allas Sea Poolilla mahdollisti kvanttitutkijoiden ja yleisön kohtaamisen. Quantum Explorations –näyttely oli esillä Dipolissa loka-marraskuussa 2019 ja toi esille videoita, taideteoksia sekä paljon muuta kvanttiteknologian alalla. Yhteistyö IBM:n kanssa on vahvistanut Quantum Play -tiimin toimintaa.

Finavia-projektin työryhmä, Aalto BIZ
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Finaviaa analysoimaan Helsinki-Vantaan terminaalilogistiikkaa

Lentomatkustuksen yllättävän nopea elpyminen on aiheuttanut kapasiteettiongelmia.
sanasto-somekuva-twitter.png
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kurssikirjojen kirjoittaja ja tiedekirjailija – tiesitkö, että olet oikeutettu lainauskorvaukseen?

Kaikki tekijät, jotka ovat kirjoittaneet tekstiä teokseen, jota lainataan kirjastoista, ovat oikeutettuja lainauskorvaukseen.
people exploring the walk-in closet that provides solutions for a sustainable fashion and textiles future
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

”Tulevaisuuden vaatekaappi” – kestäviä ratkaisuja muoti- ja tekstiiliteollisuudelle

Näyttely esittelee Aalto-yliopiston tutkijoiden ja opiskelijoiden visioita kestävästä tekstiili- ja muotialan tulevaisuudesta
FinnFusion is a collaboration aiming to make fusion energy a reality. Photo: VTT.
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon tutkijat tuovat heliumplasmakokeilla fuusioenergiaa lähemmäksi todellisuutta

Aalto-yliopiston tutkijat osallistuvat kansainväliseen projektiin, jonka tavoitteena on tukea fuusioenergian kehittämistä.