IBM-yhteistyö lisää ymmärrystä kvanttitietokoneista

Aalto-yliopisto ja Turun yliopisto kehittävät yhdessä IBM:n kanssa konkreettisia välineitä, jotta kvanttiteknologia on helpommin ymmärrettävissä.
Quantum Garden

IBM tekee yhteistyötä Aallon ja Turun yliopiston kanssa kvanttiteknologian avoimen lähdekoodin sisällöissä, ja tavoitteena on lisätä suuren yleisön ymmärrystä sekä osaamista muun muassa kvanttilaskennassa. Yhteishankkeessa tuotetaan helposti lähestyttäviä kvanttiteknologian videoita, pelejä ja kirjallista materiaalia. Pelillinen sisältö antaa erityisesti nuoremmille ikäryhmille mahdollisuuden tutustua kiinnostavalla tavalla monimutkaisiin ja epäintuitiivisiin kvanttifysiikan ja –laskennan sisältöihin.

“Luomme interaktiivisen verkkotyövälineen, joka yhdistää videoita, lyhyitä pelejä, tekstiä, yksinkertaista matematiikkaa ja tietokoneohjelmia. Tavoitteenamme on helpottaa oppimista sekä lisätä kvantti-ilmiöihin liittyvää tietämystä ja jopa intuitiota”, kertoo Sabrina Maniscalco.

Maniscalco toimii teoreettisen fysiikan professorina Turun yliopistossa, dosenttina Aalto-yliopistossa ja varajohtajana kansallisessa kvanttiteknologian huippuyksikössä. Yliopistojen ja IBM:n yhteistyöhanke on osa kvanttiteknologian keskuksen (Centre for Quantum Engineering, CQE) toimintaa Aallossa.

IBM lanseerasi heinäkuussa Q-verkoston (Q Network), jonka tavoitteena on vauhdittaa yhteistä tutkimusta kvanttilaskennassa ja tukea opiskelijoiden kouluttamista kvanttiteknologian alalle. Aalto-yliopiston tavoitteena on yhdessä IBM:n tutkijoiden kanssa vahvistaa kvanttilaskennan ekosysteemiä Suomessa. Yhteistyö opetuksessa, yhteiskunnallisessa vaikuttavuudessa ja tieteessä tulee samalla vahvistamaan Aallon asemaa kvanttitutkimuksen kärjessä. Turun yliopisto suunnittelee yhteistyötä IBM:n kanssa kvanttilaskennan ja –simulaation, -algoritmien ja –ohjelmoinnin sekä –fysiikan alueilla.

”Yhteistyö kvanttiteknologia-alan tiedeyhteisön kanssa on meille elintärkeää, jotta voimme rakentaa alan kansallista ekosysteemiä. Siinä aktiivisina toimijoina ovat tutkijat, professorit, kehittäjät, opiskelijat, jopa koululaiset. Kvanttilaskennan taitojen ja asiantuntemuksen kehittäminen johtaa uusiin innovaatioihin ja kasvaviin kvanttitaitoihin kaikissa ikäryhmissä”, kertoo IBM:n yliopistoyhteistyöstä vastaava johtaja Maarit Palo.

Sabrina Maniscalcon vetämä Quantum Play –tiimi on menestyksekkäästi lisännyt kvanttiteknologian näkyvyyttä ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Quantum Garden, tiimin suunnittelema ja toteuttama interaktiivinen taideteos, on ollut kansainvälinen menestys. Quantum Wheel –pelikehitystapahtuma Allas Sea Poolilla mahdollisti kvanttitutkijoiden ja yleisön kohtaamisen. Quantum Explorations –näyttely oli esillä Dipolissa loka-marraskuussa 2019 ja toi esille videoita, taideteoksia sekä paljon muuta kvanttiteknologian alalla. Yhteistyö IBM:n kanssa on vahvistanut Quantum Play -tiimin toimintaa.

Minna Günes

Koordinaattori
Department of Applied Physics

FITechin opintoja voi ottaa maksutta kahdeksasta yliopistosta, yhden luukun periaatteella
Yhteistyö Julkaistu:

FITech-verkoston yliopistojen ensimmäinen ristiinopiskeluyhteistyö käynnistynyt

FITech-verkostoon kuuluvat Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu ja Turun yliopiston teknillinen tiedekunta ovat solmineet yhteistyösopimuksen, joka mahdollistaa sivuaineiden ristiinopiskelun.
Kemira bootcamp 2020

Uusia alkuja Kemiran intensiivikurssilla

Kemira järjesti yhdessä Kemian tekniikan korkeakoulun kanssa Aalto-yliopiston opiskelijoille boot campin.
Two women sitting by a computer looking at a video chat
Yhteistyö Julkaistu:

Aallon opiskelijat ja työnantajaorganisaatiot kohtasivat virtuaalisesti Aalto Talent Expo Online -rekrytointimessuilla

Aalto Talent Expo Online järjestettiin 12-14.1.2021. Virtuaaliseen tapahtuman webinaareissa ja tapaamisissa vierailtiin tuhansia kertoja.
The BScBA Program alumna Tuuli Hakkarainen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Tuuli Hakkarainen

Toisin kuin useimmat opiskelutoverinsa Kauppakorkeakoulun Mikkelin kampuksen alumni Tuuli Hakkarainen valitsi akateemisen uran. Hän väitteli tohtoriksi joulukuussa 2020 ja tutki väitöskirjassaan asiantuntijuuden jakamista monikansallisissa yrityksissä.