Hytti nro 6 voitti Cannesin elokuvajuhlien Grand Prix'n

Kyseessä on vasta toinen kerta, kun suomalaiselokuva saa tavoitellun palkinnon. Aki Kaurismäki voitti Grand Prix’n vuonna 2002 Mies vailla menneisyyttä -elokuvallaan.
Hytti nro 6_elokuva_näyttelijä Seidi Haarla. Kuva: Sami Kuokkanen / Elokuvayhtiö Aamu 2021
Hytti nro 6, näyttelijä Seidi Haarla, kuva: Sami Kuokkanen / Elokuvayhtiö Aamu

Juho Kuosmasen Hytti nro 6 sai Cannesin elokuvajuhlien kakkospalkinnon, Grand Prix’n, jaetusti iranilaisen Asghar Farhadin Ghahremanin (A Hero) kanssa.

Ohjaaja Kuosmanen ja leikkaaja Jussi Rautaniemi ovat Aallon alumneja ja lavastaja Kari Kankaanpää opiskelija. Myös äänisuunnittelija Pietu Korhonen on opiskellut Aallon elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksella. Hytti nro 6 -elokuvan on tuottanut Elokuvayhtiö Aamu.

Elokuva on kuvattu alkuvuonna 2020 Venäjällä autenttisissa olosuhteissa: Murmanskiin johtavalla junaradalla liikkuvassa junassa sekä radan varrella tiettömien taivalten takana sijaitsevissa pikkukylissä.

Hienovarainen huumori ja täyteen ahdetun venäläisjunan tunnelma siivittävät opiskelijan ja kaivostyöntekijän odottamatonta yhteistä matkaa Moskovasta Murmanskiin. Lämmin ja vilpitön road movie on syntynyt kirjailija, taiteilija Rosa Liksomin Finlandia-palkitun romaanin Hytti nro 6 (WSOY, 2011) innoittamana.

Elokuva saa ensi-iltansa elokuvateattereissa syksyllä 2021.

Cannesin pääkilpasarjassa on esitelty muun muassa Martin Scorsesen, Akira Kurosawan, Federico Fellinin, Spike Leen, Quentin Tarantinon, Pedro Almodóvarin ja Jane Campionin elokuvia.

Lisätietoa:

Cannesin elokuvajuhlat

Aihe uutisissa: YLE: ehdokkuus ja YLE: Grand Prix -voitto

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa