Hyères-finaalissa jälleen kolme Aallon muodin opiskelijaa

Kymmenen finalistin joukossa ovat Venla Elonsalo, Sofia Ilmonen ja Arttu Åfeldt.
Yksityiskohta muodin opiskelija Sofia Ilmosen mallistosta. Ilmonen on vuoden 2021 Hyères-finalisti.
Yksityiskohta Sofia Ilmosen mallistosta. Kuva: Juho Huttunen

Vuoden 2021 Hyeres-finalistit julkistettiin eilen. Mukana kymmenen finalistin joukossa ovat Aalto-yliopiston maisteriopiskelija Sofia Ilmonen ja kandidaattiopiskelijat Venla Elonsalo ja Arttu Åfeldt. Heidät valittiin finaaliin 185 hakijan joukosta.

Vuosittain järjestettävä Festival International de Mode & de Photographie Hyères -kilpailu on yksi maailman arvostetuimmista suunnittelukilpailuista, mutta viime vuonna sitä ei pandemian vuoksi järjestetty. Jäejestyksessä 36. Hyères-festivaali järjestetään 14.–17. lokakuuta.

Kilpailun tuomaristo koostuu alan nimekkäimmistä kansainvälisistä vaikuttajista. Tänä vuonna sen puheenjohtajana on Lacosten luova johtaja Louise Trotter, joka pitää valittuja finalisteja hyvin erilaisina.

”Heistä jokainen oli ainutlaatuinen. Heidän tutkimuksensa taso todella räjäytti tajuntani – työt ovat uskomattoman monipuolisia, ja heillä kaikilla on vahva kiinnostus, kyky ja lähestymistapa suunnitteluun. Mutta mikä yllätti minut, oli heidän ilmaisunsa ja yksilöllisyytensä, joka on erittäin korkeatasoista”, Trotter sanoi Vogue-muotilehdelle.

Muodin professori Pirjo Hirvonen näkee kilpailun järjestämisen vuoden tauon jälkeen vahvana virkistysruiskeena, ja alalla on muutenkin nähtävissä nousua pandemian kurimuksesta. Se näkyy muodin koulutusohjelmassakin aktivoituneena harjoittelija- ja rekrytointikysyntänä.

Laatu korostuu

Tänä vuonna Aallon finalistien mallistoissa korostuu Hirvosen mukaan laatu: on keskitytty itse vaatteisiin, laatuun ja istuvuuteen.

”Kaikilla kolmella opiskelijoidemme mallistolla on yhteistä niiden kokonaislaadukkuus ja vahva muodon hallinta sekä vaatteiden vahva kaavoituksellinen ja rakenneosaaminen yhdistettynä persoonalliseen muotinäkemykseen”, Hirvonen kertoo.

Sofia Ilmosen malliston kantavana ideana on modulaarisuus ja sen mukana tuoma muunneltavuus.

”Lähtökohtani oli etsiä ratkaisumallia vaatteiden lyhytikäisyydelle, joka toimisi vastalauseena vaateteollisuuden tuhlaavaisuudelle. Kaikki malliston asut on rakennettu samankokoisista neliöistä, joten kaavapalojen muoto ei määritä sen funktiota jatkossa. Ideana on siis vaate, joka kestää aikaa, sillä sen voi muokata aina uudelleen ja uudelleen nappien ja nappilenkkien avulla”, Ilmonen kertoo.

Malliston nimi ’Same Same but Different’ kuvaa malliston ideaa leikkisästi: neliöt pysyvät samoina, mutta muoto voi muuttua.

”Kilpailun finaaliin pääsy on hieno juttu! Vielä olen vähän ymmälläni. Hienoa päästä esittelemään työtäni isommalle yleisölle ja edustaa Aalto-yliopistoa”, Ilmonen kuvaa varmasti kaikkien finalistien tuntoja.

Arttu Åfeldt yhdistää miestenvaatemallistossaan klassiset miesten vaatteet pelien estetiikkaan ja koulupukuihin. kokoelman toteutuksessa on käytetty kuivapukujen vedeneristystekniikoita, kuten saumateippausta, ja taskut on valmistettu lämmönsiirtovinyylillä. Raitapainatus ja sidottu nailon yhdistävät klassisen ja toiminnallisen muodon ja antavat uuden ilmeen liituraitapukuihin. Åfeldt on lisännyt ylimääräisen aktiivisen elementin minimalistisiin miesten vaatteisiinsa: toiminnallisten kankaiden ulkonäkö muuttuu märkänä.

Venla Elonsalon mallisto tutkii pehmolelun ja ihmisen välistä emotionaalista suhdetta. Hän on hyödyntänyt asujen valmistuksessa 3D-mallinnusta, vaatteiden digitaalisia kaavoitusohjelmia sekä perinteisiä nallekarhujen valmistusmenetelmiä.

"Lapsuuden pehmolelukokoelmani inspiroi minua aiheen valintaan ja vaatteisiin inspiraatiota olen hakenut 1900-luvun alun lastenvaatteista. Vaatteita suunnitellessa on ollut tärkeää saada mukaan pehmolelujen ominainen luonne", Elonsalo kertoo.

Koronarajoitusten hankaloittamasta kilpailuun valmistautumisesta huolimatta Ilmonen ja Elonsalo ovat näillä näkymin valmistumassa koulutusohjelmasta tänä kesänä. Arttu Åfeldt voitti alkuvuodesta Designer’s Nest -muotikilpailussa harjoittelujakson Bottega Venetalla Italiassa.

Aalto-yliopisto on tänä vuonna CEO World Magazine rankingissa maailman neljänneksi paras muotikoulu.

Lisätietoa:

Pirjo Hirvonen, muodin professori, p. 050 3636011, [email protected]

36. Hyères-festivaali

HS: Aalto-yliopisto koulutti vuosien ajan muotisuunnittelijoita, jotka katosivat maailmalle – Nyt he ovat palanneet, mutta osaako Suomi hyödyntää heitä?

CEO World Magazinen arviointi 2021

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille