Hulluja ideoita ja hamstereita

Pelit ovat yksi tie kvanttifysiikan maailmaan, sanoo Quantum Game Jam -tapahtuman pääjärjestäjä Laura Piispanen, jonka innostus kvanttipeleihin johti väitöskirjaan.

Screenshot from Hamsterwave (Games,art and science)
Laura Piispanen oli mukana kehittämässä Hamsterwave-peliä vuoden 2019 Quantum Game Jam -tapahtumassa.

Teknologiamaailmassa tuttuja tapahtumia ovat hackatonit, joissa eri alojen ihmiset kokoontuvat yhteen viikonlopuksi ratkomaan ongelmia. Tapahtumien ytimessä on tiimien välinen kiivas kilpailu.

Kvanttipelijamit muistuttavat hackatoneja, mutta kilpailun sijaan keskitytään ”luovaan jammailuun”, kertoo tulevan Quantum Game Jam -tapahtuman pääjärjestäjä, väitöskirjatutkija Laura Piispanen.

”Jammailu sanana viittaa erityisesti jazzissa ja bluesissa harrastettuun yhteiseen improvisoituun soitteluun”, Piispanen kertoo.

Idea on yksinkertainen: Viikonlopun aikana tiimit suunnittelevat alusta loppuun pelin, joka liittyy tavalla tai toisella kvanttimekaniikkaan. Tapahtuman alussa kerrotaan teema, joka ohjaa pelinkehitystä. Joukkueet koostuvat eri alojen osaajista, kuten koodareista, fyysikoista, muusikoista ja taiteilijoista.

Osallistua voi jokainen, joilla on vähänkään kiinnostusta pelien kehittämiseen tai kvanttifysiikkaan. Jammailijoille tarjotaan perustiedot kvanttipeleistä, joten fysiikkataustan puuttuminen ei ole ongelma.

Tapahtumaa ovat järjestämässä Aalto-yliopisto, Turun yliopisto ja International Game Developers Association Finland (IGDA Finland).

Kvanttifysiikasta selkoa peleillä

Quantum Game Jam -tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa Turussa vuonna 2014. Laura Piispanen teki silloin teoreettisen fysiikan perustutkimusta Turun yliopistossa, ja kun joukko kollegoita innostui kvanttipelijamien järjestämisestä, hän lähti mukaan.

Vaikka Piispanen oli koodannut tehdessään fysiikan tutkimusta, sai hän ensikosketuksen pelintekemiseen juuri jameissa.

Piispanen innostui kvanttipeleistä, ja pian aukesi tilaisuus lähteä tekemään aiheesta väitöskirjaa Aalto-yliopistoon. Väitös on tietotekniikan laitoksen ja teknillisen fysiikan laitoksen yhteinen.

Laura Piispanen

Kvanttipelit ovat pelejä, jotka liittyvät jollain tavalla kvanttifysiikan ilmiöihin. Yhteydet voivat olla temaattisia tai ihan numeerisia, Piispanen selittää. Jameissa on myös mahdollisuus käyttää oikeita IBM-kvanttitietokoneita, joita ei muutoin välttämättä tulisi kokeiltua.

Piispanen on kiinnostunut tutkimuksessaan kvanttifysiikan ja pelinkehityksen sekä vuorovaikutuksellisen taiteen yhdistämisen tuomista mahdollisuuksista. Hän haluaisi myös muuttaa kvanttifysiikan maineen mystisenä tieteenalana, jota ei voi ymmärtää.

”Pelit voivat tarjota oikeastaan kenelle tahansa mahdollisuuden tutustua kvanttifysiikan ilmiöihin. Se on kuitenkin sellainen maailma, johon meillä ei ole arkielämässä minkäänlaista kosketusta”, Piispanen kuvaa.

A photo from a previous Quantum Game Jam event, people with their laptops.
Tapahtuman alussa paljastetaan teema, jonka ohjaamana tiimit lähtevät kehittämään pelejä. Kuva: Laura Piispanen.

Uutta potkua pelinkehitykseen

Viime vuosina kvanttiteknologia ja kvanttilaskenta ovat olleet ahkeran tutkimuksen kohteena, mikä on lisännyt myös kvanttipelijamien suosiota.

Kvanttipelit hyödyttävät sekä fyysikoita että ohjelmistokehittäjiä.

Kvanttilaskennan yhdistäminen peleihin luo uudenlaisia mahdollisuuksia sekä kehittäjille että peleille. Fyysikot puolestaan hyödyntävät kvanttipelejä esimerkiksi kvanttialgoritmien kehittämisessä.

Edellisinä vuosina Quantum Game Jam -tapahtumassa on luotu monenlaisia pelejä, musiikkia ja vuorovaikutuksellisia taideteoksia, joista osa on päätynyt jatkokehitykseen.

Piispanen muistelee, että eräänä vuotena kvanttitietokone simuloi musiikkia ja muusikko "jammaili" sen mukana klarinetilla ja laulamalla kvantti-jazzia. Yhtä peliä pelattiin DJ:n mikseriä vinguttamalla, toinen taas heijastettiin observatorion planetaarioon.

Piispasen tiimissä tuli pari vuotta sitten hullunkurinen idea: tehdään peli, jossa yritetään pelastaa hamsteri kuivalle maalle kvanttiaalloilta! Hamsterwave-peli päätyi jatkokehitykseen ja näyttelyyn Oodi kirjastoon. Tämä kuvaa hyvin kvanttipelijamien ideaa, Piispanen miettii.

”Ne antavat ihmisille vapauden kokeilla jotain hullua, ja syntyy ideoita, mitä ei missään muussa tilanteessa syntyisi.”

Quantum Game Jam -tapahtuma järjestetään 1.–3. lokakuuta discord-alustalla. Ilmoittautuminen ja lisätiedot täällä.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.