Huippu-urheiluakatemia Urhea ja Aalto-yliopisto tukevat urheilun ja opiskelun yhdistämistä

Aalto-yliopisto / Urhea-tapaaminen

Pääkaupunkiseudun huippu-urheiluakatemia Urheaan kuuluvat Aalto-yliopiston opiskelijat tapasivat toisensa lounaan merkeissä marraskuun loppupuolella. Aallon Urhea-työryhmän järjestämän vuosittaisen tapaamisen tarkoituksena on tuoda Urheaan kuuluvat Aallon opiskelijat yhteen, käydä läpi ajankohtaisia urheilun ja opiskelun yhdistämiseen liittyviä asioita sekä vaihtaa kuulumisia.

Lounaan ohessa opiskelijoille esiteltiin tänä syksynä perustetut Aallon tarjoamat Urhea-kurssit, joista toinen keskittyy opintojen ja urheilu-uran yhdistämisen suunnitteluun ja urheilevan opiskelijan hyvinvointiin ja toinen kaksoisuralla opittujen ja hankittujen taitojen ja vahvuuksien sanoittamiseen. Paikalla ollut kurssien vastuuopettaja, Kauppakorkeakoulun varadekaani, professori Timo Saarinen esittäytyi opiskelijoille ja kannusti opiskelijoita suorittamaan uusia Urhea-kursseja.

”Kurssit mahdollistavat opiskelun ja urheilun yhdistämisen aktiivisen ja systemaattisen suunnittelun sekä kaksoisurasta saatujen kokemusten hyödyntämisen myöhemmässä vaiheessa omassa urasuunnittelussa.”

Tilaisuudessa oli paikalla myös UniSportin liikuntasuunnittelija Erkki Somervuo, joka kertoi UniSportin urhealaisille tarjoamista eduista ja palveluista. Myös Juha Dahlström Urhealta tervehti opiskelijoita ja esitteli urheiluakatemian ajankohtaisia asioita, kuten Mäkelänrinteen lukion yhteyteen suunniteltua Urhea-kampusta.

Urhea on vuonna 2003 käynnistetty Suomen Olympiakomitean hyväksymä virallinen huippu-urheiluakatemia, joka tukee urheilijoiden harjoittelua, auttaa urheilun ja opintojen yhdistämisessä sekä tuo valmennuksen asiantuntijoiden palveluita urheilijan ja valmentajan arkeen. Urhean kumppanina Aalto-yliopisto tukee urheilu- ja opiskelu-uran joustavaa yhdistämistä ja ottaa huomioon urheilu-uran haasteet ja erityistarpeet muun muassa auttamalla opiskelijoita opintojen aikataulutuksessa ja suunnittelussa. Aalto-yliopiston Urhea-työryhmä toimii linkkinä Aallon, Urhean ja opiskelijoiden välillä sekä kehittää Aallon käytäntöjä, joilla tehdään urheilijoiden kaksoisura mahdolliseksi.

”Urhea on hyvin mietitty kokonaisuus, joka tukee urheilun ja opiskelun yhdistämistä. Sen avulla opiskelu tehostuu ja opintoajat lyhenevät. Urheilun edellytykset paranevat, kun myös opiskelu voidaan rytmittää yksilöllisesti mielekkäällä tavalla”, Timo Saarinen kuvailee.

Aallossa on lähes sata huippu-urheiluakatemia Urheaan kuuluvaa opiskelijaa, jotka kilpailevat eri tasolla useissa eri lajeissa, muun muassa golfissa, taekwondossa, muodostelmaluistelussa, jääkiekossa, cheerleadingissä, jalkapallossa, yleisurheilussa, miekkailussa, ratsastuksessa ja suunnistuksessa.

Teksti: Silja Kaurala

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: