Huawei ja F-Secure lahjoittavat stipendejä Aallon tietoturvan maisteriopiskelijoille

Suomeen halutaan maailman parhaita opiskelijoita vastaamaan tietoturvaosaajien tarpeeseen.

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteishanke HAIC-tutkimuskeskus eli Helsinki-Aalto Center for Information Security houkuttelee toisena toimintavuotenaan puoleensa yrityslahjoittajia. Lahjoitukset on tarkoitettu HAIC:n Aalto-yliopiston maisteriopiskelijoiden stipendeihin. Niiden avulla pyritään saamaan Suomeen maailman parhaita opiskelijoita vastaamaan akuuttiin ja kasvavaan tietoturva-ammattilaisten tarpeeseen.

Vuonna 2018 Huawei liittyy HAIC:iin uutena lahjoittajana rahoittamaan stipendejä maisteriopiskelijoille. Jo viime vuonna lahjoittanut F-Secure jatkaa tukeaan 2018.

”Meidän tehtävämme nopeasti kasvavalla pilvipalveluteknologioiden alalla on suojata jokaista kansalaista Huawein ekosysteemissä. Siksi on ratkaisevan tärkeää investoida tietoturva-ammattilaisten uuteen sukupolveen ja varmistaa näin keskeisen alan kestävyys. Olemme innoissamme, että voimme muovata tulevaisuutta yhdessä HAIC:n kanssa”, sanoo Mikko Terho, Huawein Suomen tutkimus- ja tuotekehityskeskuksen johtaja.

“F-Secure tekee tiivistä tutkimus- ja koulutusyhteistyötä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa. Tukemme HAIC:lle vahvistaa kumppanuutta. HAIC:n stipendin saaneet opiskelijat ovat osoittaneet innokkuutta harjoittelu- ja opinnäytetyöpaikkoja kohtaan F-Securella. Toivommekin, että hedelmällisten yhteyksien rakentaminen lahjakkaiden kyberturvallisuusalan opiskelijoiden kanssa jatkuu”, sanoo Mika Ståhlberg, F-Securen teknologiajohtaja.

Huawein ja F-Securen kaltaisten lahjoittajien tuki mahdollistaa HAIC:ille useiden apurahojen tarjoamisen Aalto-yliopiston Computer, Communication and Information Sciences -maisteriohjelman pääaineen Security and Cloud Computing ja juuri julkistetun SECCLO –  Security and Cloud Computing (Erasmus Mundus) -maisteriohjelman parhaille hakijoille.

HAIC:n stipendin saaja saa runsaskätisen taloudellisen tuen asumiskustannusten tai lukukausimaksujen kattamiseen. Erinomaisesti opinnoissaan suoriutuneet opiskelijat voivat saada myös tutkimukseen liittyvää osa-aikatyötä lukukausien aikana.

“On hienoa nähdä, että kumppaniyrityksemme jatkavat HAIC:in tukemista lahjoituksilla. Yhteensä HAIC:n ja SECCLO:n odotetaan tukevan enimmillään 25 tulevaa opiskelijaa. Tämä on Aalto-yliopistolle erinomainen mahdollisuus houkutella ja kouluttaa huippulahjakkuuksia tietoturva-alalle”, sanoo Aalto-yliopiston professori N. Asokan.

Vuonna 2017 HAIC myönsi stipendin kolmelle EU:n ulkopuolelta tulleelle opiskelijalle elin-ja asumiskustannuksiin Aallon myöntämän lukukausimaksuvapautuksen lisäksi sekä rahoitti yhden eurooppalaisen opiskelijan osa-aikaisen työpaikan.

HAIC perustettiin vuonna 2016 Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteisestä aloitteesta. Sen tarkoituksena on taata huippuosaaminen tietoturvan tutkimuksessa ja koulutuksessa.  Yliopistot ylläpitävät vahvoja tutkimusryhmiä ja koulutusohjelmia tietoturvan ja yksityisyyden suojan alalla. Yhdessä ryhmät edustavat Suomen parasta tietoturvaosaamista ja ovat alalla Euroopan kärkeä.

Lisätietoa: https://haic.aalto.fi/scholarships/

Kuva: Aki-Pekka Sinikoski

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla