Helsinkiin perustetaan yksi eurooppalaisen tekoälytutkimuksen huippuyksiköistä

Suomalainen tekoälytutkimus on saanut jälleen uudenlaisen, merkittävän tunnustuksen. European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) on päättänyt perustaa yhden ensimmäisistä yksiköistään Helsinkiin.
ELLIS assembly
Ensimmäiset ELLIS-yksiköt julkistettiin NeurIPS-konferenssissa 10.12.2019. Vasemmalta oikealle: Yoshua Bengio, Bernhard Schölkopf, Nuria Olivier, Matthias Bethge, Max Welling, FCAI:n johtaja Samuel Kaski, Sepp Hochreiter ja Yann LeCun.

ELLIS on yleiseurooppalainen yhteisö, joka perustettiin vuonna 2018 varmistamaan, että eurooppalainen koneoppimisen tutkimus pysyy huipputasolla. Sen tavoitteena on huolehtia siitä, että Eurooppa pärjää Kiinalle ja Yhdysvalloille tekoälytutkimuksessa myös tulevaisuudessa ja hyötyy mahdollisimman paljon uusimmista tekoälypohjaisista teknologioista.

Yksiköillä (ELLIS units) ELLIS pyrkii vahvistamaan Euroopan tekoälytutkimusta ja eurooppalaisten tutkijoiden yhteistyötä.

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteistä yksikköä alkaa vetää Suomen tekoälykeskus FCAI, jonka perustutkimusta ELLIS-yksikkö suoraan vahvistaa. FCAI:n johtaja, Aalto-yliopiston professori Samuel Kaski pitää tätä loistavana tilaisuutena: perustutkimus on tekoälypohjaisten sovellutusten ja niiden aikaansaamien vaikutusten edellytys.

ELLISin päätös alleviivaa Suomen merkittävää roolia eurooppalaisen tekoälytutkimuksen kentällä. ”Suomessa tehdään todella korkeatasoista tekoälytutkimusta, mistä myös tämä uusi yksikkö on osoituksena”, Kaski sanoo. Uusi ELLIS-yksikkö lisää Suomen houkuttelevuutta tutkimuskeskittymänä vahvistamalla entisestään suomalaista perustutkimusta. Tämä tuo uusia kansainvälisiä huipputason tutkijoita sekä auttaa kiinnittämään nykyisiä tutkijoita Suomeen.

ELLIS-yhteisö pyrkii tarjoamaan eurooppalaisille tutkijoille ainutlaatuisia mahdollisuuksia tehdä työtään Euroopassa sekä kasvattaa uuden sukupolven tutkijoita. Kaikki ELLIS-yksiköt järjestävät muun muassa vierailuja ja tapahtumia sekä tarjoavat rahoitusta tohtorikoulutettaville ELLIS PhD -ohjelmassa.

Muut kaupungit, joihin ensimmäiset ELLIS-yksiköt perustetaan, ovat Alicante, Amsterdam, Kööpenhamina, Darmstadt, Delft, Freiburg, Linz, Lausanne, Leuven, Oxford, Praha, Saarbrücken, Tel Aviv, Tübingen, Wien ja Zürich.

Samuel Kaski
Akatemiaprofessori, Aalto-yliopisto
Johtaja, FCAI
Puh. 050 305 8694

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!