Helsinki GSE:n tilannehuoneen kuudes raportti: Kelan työttömyysetuutta on hakenut yli 100 000 ihmistä enemmän kuin viime vuonna

Kaikille avoin webinaari raportin sisällöistä pidetään Zoomilla torstaina 28.5.2020 klo 8.00.
Economicum-rakennuksen sisätiloja. Kuva: Veikko Somerpuro

Taloustieteen tutkimukseen ja opetukseen erikoistuneen Helsinki Graduate School of Economicsin (Helsinki GSE) tilannehuone tuottaa tietoa talouspoliittisen päätöksenteon tueksi ministeriöille ja muille julkisille tahoille koronaviruskriisin aikana.

Tilannehuone julkaisee kuudennen raporttinsa torstaina 28.5.2020 klo 8.00, jolloin alkaa myös webinaari aiheesta Zoom-sovelluksella (linkki alla). Tässä kuudennessa raportissa käsitellään ja havainnollistetaan kuvioin seuraavia asioita:

• Kelan työttömyysetuutta hakeneiden lukumäärä on jatkanut kasvuaan. Tällä hetkellä hakemuksia on yli 100 000 enemmän kuin viime vuonna.
  • Työttömyysetuuden hakijoiden joukossa on edellisvuoteen verrattuna aiempaa paremmin ansainneita, koulutetumpia ja perheellisiä.
  • Uudellamaalla Kelan työttömyysetuutta korona-aikana hakeneista yli viidennes kuului kolmeen ylimpään tulokymmenykseen vuonna 2018.
  • Lapsiperheistä reilua 12 prosenttia on kohdannut lomautus poikkeusolojen aikana. Vastaava luku Kelan työttömyysetuutta hakeneiden kohdalla on vajaa 9 prosenttia.
  • Lapsiperheet, joissa on kaksi lomautettua tai Kelan työttömyysetuutta hakenutta henkilöä, ovat melko harvinaisia.

Linkki webinaariin torstaina 28.5.2020 klo 8.00: https://aalto.zoom.us/j/64914858461

Suomenkielinen webinaari on kaikille avoin ja maksuton.

Lisätietoja tilannehuoneesta ja sen julkisia raportteja voi lukea Helsinki GSE:n verkkosivuilla, https://www.helsinkigse.fi/.

Lisätiedot:
Professori Otto Toivanen, akateeminen johtaja, Helsinki Graduate School of Economics
puh. 050 353 7651

Helsinki Graduate School of Economics on Aalto-yliopiston, Hanken Svenska Handelshögskolanin ja Helsingin yliopiston yhteinen taloustieteen tutkimus- ja opetusyksikkö.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan