Helsinki GSE perustaa talouden tilannehuoneen – tavoitteena tukea nopeaa päätöksentekoa koronaviruskriisissä

Tilannehuone tekee myös yhteistyötä Vesa Vihriälän vetämän, pidemmän aikavälin talousvaikutuksiin keskittyvän ryhmän kanssa.
BIZ public artworks (photo: Mikko Raskinen)

Taloustieteen tutkimukseen ja opetukseen erikoistunut Helsinki Graduate School of Economics (Helsinki GSE) perustaa talouden tilannehuoneen, joka tuottaa tietoa talouspoliittisen päätöksenteon tueksi ministeriöille ja muille julkisille tahoille koronaviruskriisin aikana. Tilannehuoneen tavoitteena on tarjota lähes reaaliaikaista tietoa kehityksestä yrityssektorilla, työmarkkinoilla ja koko yhteiskunnassa.

Tilannehuoneen toimintaan osallistuu johtavia suomalaisia taloustieteilijöitä Helsinki GSE:stä, Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta VATT:sta sekä muutamista muista julkisista organisaatioista. Tilannehuone hyödyntää julkisia ja yksityisiä aineistoja ja tuottaa niiden pohjalta säännöllisiä raportteja virkamiehille ja poliittisille päättäjille. Aineistoja kerätään ja työstetään yhteistyössä Tilastokeskuksen, valtiovarainministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, Suomen Pankin, veroviranomaisten, Kelan sekä muiden instituutioiden kanssa.

”Suomessa on saatavilla runsaasti kattavia ja ajantasaisia julkisia rekisteriaineistoja, mikä mahdollistaa poikkeuksellisen hyvin datapohjaisen päätöksenteon. Aineistoja hyödyntämällä voidaan parantaa suuresti kykyä tehdä oikeanlaisia päätöksiä”, sanoo tilannehuoneen vetäjä ja Helsinki GSE:n akateeminen johtaja Otto Toivanen.

“Suomalaiset rekisteriaineistot ulottuvat usean vuosikymmenen päähän ja mahdollistavat erilaisten aineistolähteiden linkittämisen esimerkiksi yksilön, yrityksen tai perheen tasolla tavalla, joka ei useissa muissa maissa ole mahdollista. Tilannehuoneen toiminnasta saatavia kokemuksia voidaan hyödyntää myös mietittäessä, kuinka aiempaa reaaliaikaisempaa mikrotason talousdataa voidaan hyödyntää jatkossakin talouspoliittisessa päätöksenteossa.”

Datapohjaisen analyysin lisäksi Helsinki GSE:n tutkijat keskustelevat säännöllisesti virkamiesten ja poliittisten päättäjien kanssa talouspolitiikan yleisistä linjoista kriisin aikana ja sen jälkeen. Tilannehuone työskentelee läheisessä yhteistyössä Vesa Vihriälän ryhmän kanssa, joka keskittyy kriisin pidemmän aikavälin vaikutuksiin.

”Koronaviruskriisi aiheuttaa vaikeita haasteita talouspolitiikalle, sillä kauaskantoisia päätöksiä on tehtävä nopealla tahdilla uudessa ja jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä. Olemme iloisia, että voimme osaltamme auttaa löytämään vastauksia näihin haasteisiin”, toteaa Helsinki GSE:n johtokunnan puheenjohtaja Erkki Liikanen.

Lisätietoja tilannehuoneesta ja sen julkisia raportteja voi lukea Helsinki GSE:n sivuilla.

Helsinki Graduate School of Economics on Aalto-yliopiston, Hanken Svenska Handelshögskolanin ja Helsingin yliopiston yhteinen taloustieteen tutkimus- ja opetusyksikkö.

Lisätiedot:

Professori Otto Toivanen, akateeminen johtaja, Helsinki Graduate School of Economics
puh. 050 353 7651

Lue myös:

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.