Heidi Karjalainen on Vuoden nuori suunnittelija 2017

Muodin maisteriopiskelija Heidi Karjalainen on valittu Vuoden nuoreksi suunnittelijaksi. Hänen suunnittelemansa kansallispuku yhdistää perinteisen miesten liituraidan naisten juhlamekkoon.
Vuoden nuori suunnittelija Heidi Karjalainen, Helsingissä 25.9.2017 Copyright Messukeskus Helsinki

Heidi Karjalainen on taiteen kandidaatti ja opiskelee parhaillaan Aalto-yliopistossa vaatetussuunnittelijaksi. Hän saa palkintona Suomen Messusäätiön lahjoittaman 5 000 euron stipendin sekä näkyvyyden I love me -messujen muotinäytöksessä.

"Tunnustus ja kiitos työstä on palkitsevaa, se myös vahvistaa valmiuksiani vaatesuunnittelijana. On hienoa nähdä, että esteettiset näkemykseni vaatesuunnittelussa kiinnostavat. Olen kiitollinen saamastani tunnustuksesta ja se motivoi työskentelyäni jatkossa" Karjalainen kommentoi palkintoa.

Opinnoista hyvät valmiudet työelämään

Suomalaisille vaatetussuunnittelun opiskelijoille vuosittain järjestettävän kilpailun tehtävänä oli itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi suunnitella "Suomi100-kansallispuku", uusi ja tuore näkemys miten suomalaisten tulisi pukeutua. Karjalaisen suunnittelema kansallispuku koostuu kahdesta osasta. Sen inspiraationa ovat toimineet miesten liituraitainen housupuku ja naisten juhlamekko. Kokonaisuudessa feminiiniset muodot sekä maskuliinisuus yhdistyvät ajankohtaiseen muotokieleen.

"Tämän vuoden tehtävänanto oli minulle mieluisa. Lapsuuden muistoissani kansallispuku oli juhlapuku, ja siksi lähdin puvun suunnittelussa liikkeelle perinteisistä kansallispuvuista - niiden materiaaleista, siluetista ja väreistä. Työssäni on elementtejä miesten housupuvusta ja naisten juhlamekosta. Lisäksi liituraitakankaan taustalla on yhtymäkohtia perinteisen kansallispuvun raidoitukseen", Karjalainen kertoo suunnittelunsa lähtökohdista.

Karjalainen kertoo muodin koulutusohjelmassa opiskelun antavan hyvät valmiudet työelämään. "Opiskelun aikana haastetaan tunnustelemaan omaa suunnittelufilosofiaa ja löytämään itselle sopivat työskentelyvälineet. Koulutuksen aikana kertyy tarvittavia valmiuksia, joita pystyy hyödyntämään työskentelyssä. Olen erityisen tyytyväinen yksilölliseen ohjaukseen, jossa huomioidaan oma tilanteeni ja tarpeeni", hän toteaa.

Valmistumisensa jälkeen Karjalainen haluaisi suunnitella naisten vaatteita kansainvälisessä muotitalossa. "Minua kiinnostaa erityisesti se dialogi, jossa muotitalon perinteinen muotokieli yhdistyy suunnittelijan visioon. Lisäksi haluan nähdä, kuinka suunnittelutiimeissä ideat liikkuvat edestakaisin ennen kuin ne muotoutuvat lopulliseksi tuotteeksi", hän visioi.

Ylistys vahvalle naiselle

"Tämän vuoden kilpailutehtävä oli haasteellinen, mutta Heidi kiteytti suunnittelutyössään hyvin uudistuneen Suomi-neidon ilmeen. Asut kommunikoivat ja ilmentävät suomalaisten naisten sitkeää voimaa ja juurevuutta. Naisten usein kätkemä herkkyys ilmenee ihoa paljastavassa yläosassa korostaen samalla puvun kantajan kasvoja. Heidin pukujen korkeatasoinen toteutus osoittaa hänen monipuolista lahjakkuuttaan ja hyvän laadun ymmärrystään”, sanoo Aalto-yliopiston professori Pirjo Hirvonen.

Palkintoraadin mukaan puvun muotokieli on ajankohtainen, mutta siinä tulee hyvin esiin myös kansallispuvun henki. Puvussa käytetty liituraitakangas on kiinnostava valinta, sillä se puhuttelee eri sukupolvia eri tavoin. Lisäksi puvussa on maskuliinisuutta, joka näkyy pienissä yksityiskohdissa. "Asu on kunnianosoitus suomalaiselle naiselle. Se on moderni emännän puku, jota kantaa voimakas suomineito. Voittaja on itsekin käyttänyt kansallispukua, ja voittoisassa puvussa näkyy arvostus perinteiseen kansallispukuun juhlapukuna", arvioi raadin puheenjohtaja Jaakko Selin.

Vuoden nuori suunnittelija on Suomen Messujen ideoima ja Suomen Messusäätiön rahoittama kilpailu. Se on yksi alan vanhimmista kilpailuista Suomessa ja järjestettiin tänä vuonna 23. kerran. Palkintoraatiin kuuluivat muotitoimittaja ja suunnittelija Jaakko Selin, muotitaiteilija Ritva Falla, Elle-lehden päätoimittaja Taru Marjamaa, muotitoimittaja ja stylisti Nina Nuorivaara sekä vaatesuunnittelijat Katri Niskanen, Hammi Mettinen ja Mari Talka.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.