Health Talks @ Aalto: teemoina saavutettavuus, yhteissuunnittelu ja dementiakylä

Terveyden ja hyvinvoinnin, arkkitehtuurin ja muotoilun yhdistävässä tilaisuudessa puhuivat Laura Arpiainen, Ira Verma ja Tuuli Mattelmäki.
Health Talks @ Aalto

Tämän vuoden seitsemäs Health Talks @ Aalto tilaisuus pidettiin 11. joulukuuta. Järjestäjänä oli terveys- ja hyvinvointiarkkitehtuurin ryhmä Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun arkkitehtiosastolta.

Professori Laura Arpiainen lausui tervetuliaissanat ja esitteli SOTERAn, sosiaali- ja terveysrakentamisen tutkimusryhmän arkkitehtiosastolta.

Tutkija Ira Verma piti ensimmäisen puheenvuoron ja puhui esteettömyydestä ja saavutettavuudesta, todeten niiden parantavan kaikkien hyvinvointia. Hänen esityksessään oli useita oivaltavia esimerkkejä iäkkäiden jokapäiväisestä elämästä. Hän on käsitellyt aihetta väitöskirjassaan Housing Design for All. Verma myös mainitsi ensi kesäkuussa Aallossa pidettävän Universal Design 2020 -konferenssin.

Professori Tuuli Mattelmäki, muotoilun laitoksen laitosjohtaja, luennoi palvelusuunnittelun ja hyvinvoinnin suhteesta. Hän esitteli opiskelijatöitä, joissa tutkittiin keinoja kokeiluihin, nykytilanteen kyseenalaistamiseen sekä yhteissuunnitteluun, luoden suunnittelukumppanuuksia käyttäjien kanssa. Esimerkkiprojekteissa suunniteltiin muun muassa lasten terveydenhuollon prosesseja Helsingissä, sekä peruskoululaisten hyvinvointiin tähtääviä koululaisten itsensä tekemiä suunnittelu- ja rakennustöitä koulussa.

Professori Arpiainen esitteli uusimpia trendejä muistisairaiden ympäristöjen suunnittelussa esimerkkinään kanadalainen dementiakylä. Hänen puheenvuoronsa käsitteli niitä lukuisia arkkitehtuurin, sisutusarkkitehtuurin, maisemansuunnittelun ja jopa valaistussuunnittelun keinoja, joilla vaikeastikin muistisairaiden asukkaiden elämän arvokkuutta, itsenäisyyttä ja hyvinvointia voidaan tukea. Dementiakylät ovat suljettuja, mutta niissä on väljät ulkoalueet sekä myös kaupallisia palveluita. Kanadalaisessa esimerkissä on jopa pieni maatila vihannespalstoineen ja piknik-pöytineen.

Esitysten jälkeen keskusteltiin sitä, olisiko Suomessakin mahdollisuutta toteuttaa dementiakylä. Vaikka sitä kohtaan on selvästi kiinnostusta, aika näyttää tuleeko se toteutumaan.

Lisätietoja Aallon keskustelusarjasta Health Talks @ Aalto on osoitteessa www.aalto.fi/health/eatmeet.

Lisätietoja Universal Design -konferenssista on osoitteessa https://ud2020.aalto.fi/

Markus Mäkelä

Projektipäällikkö
U901 Research Services

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: