Habitare-suunnittelukilpailun voittajiksi Erik Lindahl sekä Kadri Kallaste ja Pinja Koskelin

Voittajat jakavat Suomen Messusäätiön lahjoittaman 5000 euron pääpalkinnon.
Erik Lindahl: Palikat, kuva: Messukeskus

Muotoilun, arkkitehtuurin ja tilasuunnittelun opiskelijoille tarkoitetun Habitare-sunnittelukilpailun teemana oli tänä vuonna ”tête-à-tête”, eli intiimi tapaaminen kahden henkilön välillä. Kilpailijoiden tehtävänä oli suunnitella kahden ihmisen kohtaamiselle sopiva paikka, tila tai kaluste.

Kilpailun päätuomari, saksalainen muotoilija Stefan Diez valitsi voittajiksi kaksi työtä: Erik Lindahlin Palikat ja Pinja Koskelinin ja Kadri Kallasten Gulf of Reed. Kaikki neljä finalistia olivat Aalto-yliopiston opiskelijoita.

"Erik Lindahlin työ on erittäin viimeistelty, selkeä ja ilmaisuvoimainen konsepti. Sillä on vahva, leikkisä, runollinen sekä veistoksellinen vaikutus. Kadri Kallasten ja Pinja Koskelinin työ on kuin installaatio – herkkä ja kestävä. Työ myös osoittaa, että kaislassa on materiaalina vielä valtavasti potentiaalia”, Diez perustelee valintaansa.

Voittajat:

PALIKAT | Erik Lindahl

Suorakulmaisten särmiöiden muotoisista kappaleista koostuva asetelma leikittelee massoilla luoden minimalistisen levähdyspaikan ulkotiloihin. Teoksessa palikat loksahtavat paikoilleen, kun kappaleet tarvitsevat toisiaan muodostaakseen toimivan kokonaisuuden.

GULF OF REED | Kadri Kallaste ja Pinja Koskelin

Gulf of Reedin taustalla inspiroi Suomenlahdelta tuttu järviruoko. Monipuolisesta ja luonnonmukaisesta materiaalista luotu Mobiuksen nauhaa mukaileva veistos tarjoaa mahdollisuuksia intiimeille keskusteluille ja olemiselle veistoksen eri pinnoilla ja tasoilla.

Habitare-suunnittelukilpailun finalistit 2019
Habitare-suunnittelukilpailun finalistit 2019, kuva: Messukeskus

Muut finalistit:

KAKSIN | Mira Järvinen

Kaksin asettuu vaatteen, taideteoksen ja sisustuselementin välimaastoon, ja vie matkalle lapsuuden muistoihin. Merinovillasta ja mohair-villasta neulotun työn puettava muoto tuo ihmisen lähelle toista ja tarjoaa suojan intiimeille keskusteluille, tarinoille ja salaisuuksille.

KEVEÄ | Eveliina Juuri ja Heikki Konu

Keveä on sääolosuhteita kestämään tehty julkitilakaluste, joka toimii levähdyskeitaana, jonka ääreen on helppo istuutua syömään. Symmetrinen kokonaisuus taivutetaan reikälevystä ja on keveän rakenteensa ansiosta helposti liikuteltavissa vaikkapa tapahtumiin.

Suomen suurimman huonekalu-, design- ja sisustustapahtuma Habitaren yhteydessä järjestettävän Habitare-suunnittelukilpailun toteuttavat yhteistyössä Messukeskus ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu. Suomen Messusäätiön lahjoittaman kilpailun pääpalkinnon avulla on kannustettu nuoria opiskelijoita jatkamaan opiskeluja ja luomaan menestyksekästä uraa. Suunnittelukilpailu järjestettiin nyt 17. kerran.

Kilpailun kaikki finalistityöt ovat nähtävillä Habitaressa Helsingissä 11.-15.9.2019.

Kuvat finalisteista ja finalistitöistä: https://mediabank.messukeskus.com/kuvat/Habitare/Habitare+19/Habitare+Design+Competition+2019/

Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!
Hollmen Reuter Sandman arkkitehtien suunnittelema Naisten keskus Senegalissa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Naisarkkitehdit esille

Suomalaiset arkkitehdit Saija Hollmén, Jenni Reuter ja Helena Sandman ovat mukana 100 Women: Architects in Practice -kirjassa.