Grazin teknillinen yliopisto ja Wroclawin tiede- ja teknologiayliopisto liittyvät Unite-yliopistoverkostoon

Laajentuessaan seitsemästä jäsenestä yhdeksään Unite! lisää vaikutustaan eurooppalaisella korkeakoulukentällä.
Graz University of Technology and Wroclaw University of Science and Technology join the Unite! alliance. In the image photos of the university buildings.

Aalto-yliopisto ja muut Unite-verkoston jäsenet toivottavat kaksi uutta kumppania - Grazin teknillisen yliopiston (Itävalta) ja Wroclawin tiede- ja teknologiayliopiston (Puola) - tervetulleiksi verkostoon. Yhdessä näillä yhdeksällä kumppanilla on yli 200 000 opiskelijaa ja niistä valmistuu vuosittain yli 40 000 opiskelijaa. "Tämän uuden yhdeksän täyden kumppanin kokoonpanon myötä Unite! voi syventää ja laajentaa menestyksen polkuaan. Uusi Erasmus+ -haku antaa meille myös mahdollisuuden yhdessä määritellä tämä edessämme oleva polku", totesi Uniten rehtori Professori Tanja Brühl.

Tekniikka, tiede ja teknologia sosiaalisessa kontekstissa

Unite-verkosto perustettiin vuonna 2019 vastauksena Euroopan komission aloitteeseen vahvistaa Euroopan korkeakoulukenttää vuoteen 2025 mennessä. Eurooppalaiset yliopistot ovat unionin alueella sijaitsevien yliopistojen yhteenliittymiä, jotka edistävät korkeakoulujen kansainvälistä kilpailukykyä Euroopassa.

Uniten perustajajäsenet ovat seitsemän johtavaa eurooppalaista teknistä yliopistoa - Grenoblen yliopisto (INP UGA) Ranskassa, Lissabonin yliopisto Portugalissa, KTH Royal Institute of Technology Ruotsissa, Aalto-yliopisto Suomessa, Darmstadtin teknillinen yliopisto Saksassa, Politecnico di Torino Italiassa ja Barcelona Tech Espanjassa.

Jatkossa tavoitteena on myös luoda opintopolkuja, joissaopiskelijat voivat yhdistää opintojaan eri Euroopan maista johtaen yhteistutkintoon tai eurooppatutkintoon. Vahva painopiste on joustavampien, lyhytaikaisten liikkuvuuksien sekä virtuaalivaihtojen kehittämisessä. Keskeistä on kehittää koulutustarjontaa, jossa liikkuvuus on kaikkien opiskelijoiden saatavilla. Opintovaihtoehdot suunnitellaan siten, että ne mahdollistavat monien eri tieteenalojen sulavan ja joustavan yhdistämisen yhdistäen luonnontieteet, tekniikan, liiketalouden, taiteen ja muotoilun sekä humanistiset tieteet valmistuneiden tulevaisuuden sosiaalisen kontekstin lisäämiseksi eurooppalaisten arvojen mukaisesti.

Uniten koko toiminta perustuu opettamisen ja oppimisen erinomaisuuteen kattaen tutkinto-opiskelijat kaikilla tasoilla, ei-perinteiset opiskelijat ja elinikäiset oppijat. Koulutustehtävämme on myös toimintamme liikkeellepanevana tekijänä teollisuuden ja yrittäjyyden ekosysteemien kanssa. Niinpä akateeminen henkilökunta ja tiedekunta työskentelevät yhdessä pedagogisten asiantuntijaryhmien kanssa sisällyttääkseen jatkuvasti innovatiivisia lähestymistapoja syvällisen oppimisen mahdollistamiseksi. Painopiste on parhaiden käytäntöjen jakamisessa ja menetelmien kehittämisessä pedagogisesti järkevimpien lähestymistapojen toteuttamiseksi fyysisessä, virtuaalisessa ja hybridiopetuksessa. Luovia fyysisiä ja virtuaalisia tiloja kehitetään yhdessä, käyttäen kaikkein kehittyneimpiä teknologioita. Yhteisen virtuaalikampuksen luomiseksi Unite-kumppanit ovat kehittäneet Metacampus-prototyypin, jota laajennetaan lähivuosina. Se tarjoaa pääsyn kaikkeen yhteiseen koulutustarjontaan sekä tukee digitaalisen liikkuvuuden kehitystä.

Tietoa uusista yhteistyökumppaneista

Grazin teknillinen yliopisto (TU Graz) on yksi viidestä Steiermarkin yliopistosta Itävallassa. Tämä julkinen yliopisto koostuu tällä hetkellä seitsemästä tiedekunnasta, 97 instituutista ja kolmesta kampuksesta. Se kattaa kaikki tekniikan ja luonnontieteiden tieteenalat 19 perustutkinto-ohjelmalla; 34 maisteriohjelmalla (joista 17 englanniksi); tohtoriohjelmalla 14 tohtorikoulussa (kaikki englanniksi) ja 9 jatko-ohjelmalla. Tohtoriohjelmia järjestetään 14 englanninkielisessä instituutissa. Yliopistossa on yli 13 000 opiskelijaa, noin 2 000 opiskelijaa valmistuu vuosittain ja henkilöstöä on 3 850 (1 877 akateemista henkilöstöä). Vieraile Grazin verkkosivustolla.

Puolassa Wroclawissa sijaitsevassa Wroclawin tiede- ja teknologiayliopistossa on tällä hetkellä 24 268 opiskelijaa, 377 jatko-opiskelijaa ja 499 tohtorikoulun opiskelijaa, jotka suorittavat tutkinto-ohjelmiaan lähes 2 100 akateemisen professorin valvonnassa 13 tiedekunnassa. Sillä on myös 1 028 ulkomaalaista opiskelijaa yli 60 maasta ympäri maailmaa. Opiskelijat voivat valita 60 eri koulutusalasta perustutkinto- ja jatkotutkinto-ohjelmissa, joista monet opetetaan englanniksi. Yliopisto ylläpitää yhteyksiä useisiin opetus- ja tutkimuslaitoksiin ympäri maailmaa varmistaakseen kaksoistutkintoja mahdollistavat ohjelmat. Tällä hetkellä yhteistyösopimuksiin kuuluu 205 kumppania 49 maasta. Vieraile Wroclawin verkkosivustolla.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille