Graafisen alan opiskelijat suunnittelivat Ihmiskokeita

Poikkeuksellinen projekti seitsemän graafisen suunnittelijan ja 14 kirjailijan välillä huipentui kokeelliseksi romaaniteokseksi.
ihmiskokeita1_pieni_fi.jpg

Ihmiskokeita koostuu yhteensä 15 kirjasta, joista yksi on kirjoittajien yhdessä kirjoittama masterversio, loput siitä muunneltuja henkilökohtaisia versioita. Kaikki suunnittelijat osallistuivat masterromaanin suunnitteluun, josta osa piirteistä siirtyi kirjoittajien henkilökohtaisiin romaaniversioihin. Jokainen suunnittelija taittoi kaksi romaania.

Graafisen alan koulutusohjelma on tehnyt yhteistyötä runouslehti Tuli&Savun kanssa jo 10 vuotta, ja on näin tunnettu suomalaisen runouden ja kokeellisen kirjallisuuden kentällä.

- Mahdollisen kirjallisuuden seuraan kuuluu kokeellisen kirjallisuuden kentällä aktiivisia kirjailijoita, runoilijoita ja kirjallisuuden tutkijoita. Laura Lindstedt otti minuun yhteyttä ja he pyysivät meitä yhteistyöhön, koska halusivat historiallisesti uniikin kollektiiviromaanin olevan myös visuaalisesti jotakin erityistä, kertoo graafisen suunnittelun lehtori Arja Karhumaa.

- Tässä ei niinkään tehty tilaustyötä toimeksiantajan alaisuudessa vaan osallistuttiin kokonaistaideteoksen luomiseen. Kirjoissa ei ole kyse teoksista, joilla pyrittäisiin suureen myyntiin – painosmäärätkin ovat vain 100–300 nidettä – vaan ennen kaikkea kirjallisesta teosta, kirjoittamisen uudelleen ajattelusta, jatkaa Karhumaa.

Kirjoittajille tavoite oli luonnollisesti saada romaanista aikaan esineet, jotka sopisivat mahdollisimman hyvin kirjoitusprojektin kokeellisen luonteeseen ja jollaisiin he eivät omin voimin yltäisi. Suunnittelijoille projekti oli hyvin suuritöinen, mutta uteliaisuutta herättävä ja innostava, koska he saivat hyvin suuren taiteellisen vapauden.

- Kirjailijoilla oli aivan alusta asti suuri luotto meihin. Saimme suunnittelijoina hyvin vapaat kädet, mikä on poikkeuksellista graafikon työssä, kertoo graafisen suunnittelun opiskelija Nina Grönlund.

- Osatavoite minulla ohjaajana myös oli, että tämä loisi enemmän yhteistyötä ja vuoropuhelua kirjoittajien ja suunnittelijoiden kesken ylipäänsä. Ilokseni tämä on jo toteutunut: moni kirjoittaja–suunnittelijapareista aikoo jatkaa yhteistyötä tavalla tai toisella tämän projektin jälkeen.

Mahdollisen Kirjallisuuden Seurasta (MKS) toteuttamiseen osallistui 14 seuran jäsentä: Markku Eskelinen, Anna Helle, Juri Joensuu, Martti-Tapio Kuuskoski, Tiina Käkelä-Puumala, Laura Lindstedt, Maria Matinmikko, Marjo Niemi, Harry Salmenniemi, Jari Tammi, Jarkko Tontti, Taneli Viljanen, Sinikka Vuola ja Jaakko Yli-Juonikas.

Suunnittelusta ovat vastanneet Aalto-yliopiston opiskelijat Terhi Adler, Nina Grönlund, Juho Heikkinen, Anne Pasanen, Kaarina TammistoJoonas Vähäkallio ja Ida-Maria Wikström lehtori Arja Karhumaan johdolla.

Koneen säätiö ja Grafia ry on tukenut hanketta taloudellisesti ja se on toteutettu yhteistyössä Kirjapaino Aldus oy:n ja paperintoimittaja Antalis oy:n kanssa.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.