GMAT vai GRE – siinäpä kysymys

Kumpi tasotesti kannattaa suorittaa ja miten testiin pitäisi valmistautua? Entä kenelle testin suorittaminen on pakollista?
Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun maisteriopiskelija Elina Mäkelä.
Ensimmäistä vuotta Global Management -maisteriohjelmassa opiskeleva Elina Mäkelä teki GRE-testin, koska arvioi sen sopivan paremmin omiin vahvuuksiinsa. Kuva: Susanna Rosin / Aalto-yliopisto.

Kauppakorkeakoulun maisteriohjelmiin pyrkiville joko GMAT- tai GRE-tasotesti on pakollinen yritysjuridiikan hakukohdetta lukuun ottamatta, jos pohjakoulutuksena on suomalainen alempi ammattikorkeakoulututkinto tai ulkomainen alempi korkeakoulututkinto. Finance-hakukohteeseen pyrkiville GMAT- tai GRE -tasotesti on aina pakollinen.

Tasotestit ovat Kauppakorkeakoulun maisterihaussa samanarvoisia eli toisen suorittamista ei katsota toista paremmaksi. Sen, kumman testin suorittaa, ratkaisevatkin yleensä omat vahvuudet tai se, miten testiaikataulut sopivat omaan kalenteriin.

Omat vahvuudet ratkaisivat tasotestin valinnan

”Minulle oli selvää, että valitsen kahdesta vaihtoehdosta GRE-testin”, kertoo ensimmäistä vuotta Global Management –maisteriohjelmassa opiskeleva Elina Mäkelä.

”Googlasin ja löysin netistä testin, joka auttoi valitsemaan näiden kahden tasotestin välillä. Omalla kohdallani asian ratkaisivat omat vahvuuteni, joita ovat analyyttinen ja kriittinen ajattelu sekä kyky perustella asioita vakuuttavasti”, Elina Mäkelä jatkaa.

Markkinoinnin maisteriohjelmassa opintonsa juuri aloittanut Seowon Jung teki puolestaan GMAT-testin.

”Valitsin GMAT-testin, sillä mielestäni se mittaa enemmän loogista ja matemaattista ajattelukykyä, eikä vaadi niin paljon muistamista”, Seowon Jung kertoo.

Kuvassa näkyy Markkinoinnin maisteriohjelman opiskelija Seowon Jung.
Markkinoinnin maisteriohjelman ensimmäisen vuoden opiskelija Seowon Jung on vahva matematiikassa, ja valitsi siksi GMAT-testin. Kuva: Susanna Rosin / Aalto-yliopisto.

Huolellinen valmistautuminen kannattaa

Riippumatta siitä, kumman testin valitsee, siihen kannattaa valmistautua huolellisesti.

”Ostin nettikirjakaupasta GRE-testin järjestäjän suositteleman valmennuskirjan, ja valmistauduin testiin lukemalla ja tekemällä kirjan tehtävät ja harjoituskokeet. Luin työn ohessa muutaman viikon ajan, muutaman tunnin päivässä”, Elina Mäkelä kertoo.

Myös Seowon luki GMAT-testiin työn ohessa, ja hän suosittelee muutaman kuukauden valmistautumisaikaa.

”Kotimaassani Etelä-Koreassa työpäivät voivat olla todella pitkiä, joten työpäivän jälkeen ei välttämättä enää jaksa opiskella tuntitolkulla. Siksi suosittelen, että testiin valmistautuu pitemmällä aikavälillä, jolloin päivittäinen lukuaika jää kohtuulliseksi.”

Aalto University School of Business students

GMAT ja GRE testit

Graduate Management Admission Test (GMAT) tai Graduate Records Examination (GRE) -tasotesti on pakollinen erikseen mainittuihin kauppatieteellisen alan maisterihakukohteisiin.

Opiskelu Aallossa
Aalto University students on campus. Photo by Aleksi Poutanen.

Haku maisterikoulutuksiin

Aalto-yliopiston kaksivuotisiin maisteriohjelmiin haetaan yliopiston maisterihaussa.
Hakuaika maisteriohjelmiin on kerran vuodessa.
Hakuaika syksyllä 2024 alkaviin opintoihin on 30.11.2023 - 2.1.2024.

Opiskelu Aallossa
Business students gathered around a table to study together.

Marketing, Master of Science (Economics and Business Administration)

Nykyaikaiset markkinoijat ovat luovia, strategisia ajattelijoita, jotka osaavat toimia digitaalisessa ympäristössä vaivatta ja intuitiolla.

Koulutustarjonta

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla