GeneCellNano-lippulaivan tieteellinen kokous tuo yhteen alan huippututkijat ja yritykset

Kuva: Raija Törrönen, Itä-Suomen yliopisto.

Uusien biologisten lääkkeiden, kuten geeni-, nano- ja soluterapian tuomat mahdollisuudet yleisten kroonisten sairauksien hoitoon ovat monipuolisesti esillä Suomen Akatemian rahoittaman GeneCellNano-lippulaivan ensimmäisessä tieteellisessä kokouksessa Helsingissä 20.–21.4.2022. Kokous tuo yhteen huippututkijoita ja asiantuntijoita Itä-Suomen, Oulun ja Helsingin yliopistoista, Aalto-yliopistosta ja Veripalvelusta, useita alan yrityksiä sekä lippulaivan arvovaltaisen kansainvälisen ohjausryhmän.

"Tavoitteena on syventää muun muassa akateemisten toimijoiden ja yritysten yhteistyötä uusien hoitomuotojen kaupallistamiseksi", kertoo lippulaivan johtaja, professori Seppo Ylä-Herttuala Itä-Suomen yliopistosta.

Keskiviikkona 20.4. tutkijat esittävät lyhyitä katsauksia geeni- ja soluterapian sekä nanoteknologian uusiin ratkaisuihin muun muassa sydän- ja verisuonitautien ja verkkokalvosairauksien hoidossa, syöpädiagnostiikassa ja koronarokotteen tehostamisessa. Torstain 21.4. esityksissä käsitellään FinnGen-hanketta, GeneCellNano-lippulaivassa kehitettävien hoitomuotojen kaupallisia mahdollisuuksia ja yritysten odotuksia.

Vainio kertoo, että esimerkiksi diagnostiikan saralla bioelektroniikan ja laaja-alaisten massaseulontaratkaisujen kehitystyössä käydään vuoropuhelua Oulun alueen elektroniikkayhtiöiden kanssa.

"Koronapandemian takia tieteellistä kokousta on jouduttu lykkäämään kahdesti, joten tapaaminen on kovasti odotettu", kertoo lippulaivan koordinaattorina toimiva tutkimuspäällikkö Anna-Kaisa Ruotsalainen Itä-Suomen yliopistosta.

Geeni-, solu- ja nanoterapia kroonisten sairauksien hoidossa (GeneCellNano) -osaamiskeskittymä kehittää uusia biologisia lääkkeitä eli niin sanottuja ATMP-valmisteita, biomarkkereita ja diagnostiikkaa yleisten kroonisten sairauksien hoitoon. Keskiössä ovat innovaatiot, tuotantotekniikoiden kehittäminen ja tutkimustulosten kaupallinen soveltaminen. Myös kotimaisen koronarokotteen tutkimus ja kehitys kuuluu tähän ohjelmaan.

Lippulaiva muodostaa Suomessa alan eturivin tutkijoista, kliinisistä ja kolmannen sektorin toimijoista sekä johtavista yrityksistä ekosysteemin, jolla on edellytykset alan kansainväliseen kärkeen. Yhteistyössä on mukana 30 kotimaista ja ulkomaista yritystä ja laajat tutkijaverkostot EU:ssa, USA:ssa ja Japanissa. GeneCellNano on valittu Suomen Akatemian lippulaivaohjelmaan vuosille 2020–2024.

"Suomi on eturivin maita geeni- solu- ja nanopartikkelien tutkimuksessa. Lippulaiva tehostaa entisestään alan tutkijoiden yhteistyötä ja parantaa mahdollisuuksia uusien innovaatioiden luomiseen ja kaupallisten sovellutusten aikaansaamiseen", Ylä-Herttuala toteaa.

Tapahtuman ohjelma liitteenä. Aalto-yliopistosta mukana ovat professori Olli Ikkala ja tutkijatohtori Sebastian Löscher.

Biomedicum Helsingissä järjestettävään kokoukseen on tulossa yli 80 osallistujaa Suomesta ja ulkomailta. Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan esityksiä. Professori Seppo Ylä-Herttuala ja lippulaivan varajohtaja, professori Seppo Vainio Oulun yliopistosta ovat median tavattavissa keskiviikkona 20.4. klo 10–12. Haastattelupyynnöt toivotaan ennalta osoitteeseen [email protected]

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Anna-Kaisa Ruotsalainen
Tutkimuspäällikkö
puh. 050 321 7972

GeneCellNano-lippulaivan verkkosivut

Alkuperäinen uutinen Itä-Suomen yliopiston sivuilla

Lue lisää lippulaivasta

Kuva: Lasse Lecklin.

Nanotieteen osaaja Olli Ikkala on tiimeineen mukana uudessa biologisten lääkkeiden lippulaivahankkeessa

Suomen Akatemian rahoittama hanke kokoaa yhteen Suomen eturivin geeni-, solu- ja nanoterapiatutkijat, kliiniset toimijat, johtavat yritykset sekä kolmannen sektorin toimijat.

Risto Siilasmaa. Kuva: WithSecure
Yhteistyö Julkaistu:

Yrittäjä Risto Siilasmaa kannustaa opiskelijoita muuttamaan maailmaa

Aalto-yliopiston alumni, Risto Siilasmaa rohkaisi Aalto International Talent -ohjelman osallistujia muuttamaan maailmaa.
NASAn Curiosity-mönkijä kuvaama pölypyörre Marsin Gale-kraatterissa. Kuvankäsittely: Henrik Kahanpää. Alkuperäinen kuva: NASA / JPL-Caltech
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Marsin sää vaihtelee rajusti, mutta sen ilmasto ei ole muuttumassa

Väitöstutkimuksessaan Henrik Kahanpää myös kyseenalaistaa Marsin pölypyörteisiin liittyvän vallitsevan käsityksen. Tutkijana hän toivoo, että ihminen ei koskaan menisi Marsiin.
A portrait of Laureen Mahler.

Laureen Mahler luo origamitaitosten avulla biopohjaisia ja myös katseita kestäviä pakkauksia

Monet pakkausteollisuuden tuotteet perustuvat muoviin ja muihin fossiilipohjaisiin materiaaleihin. Aalto-yliopiston Bioinnovaatiokeskuksessa kehitetään origamitaitoksiin perustuvia ekologisia pakkausratkaisuja, joilla on arvoa myös kauniina esineinä.
Venla Kaislo, Iikka Huttu ja Leevi Hormaluoma. Kuva: Filmbutik
Opinnot Julkaistu:

Opiskelija Iikka Huttu: Diplomi-insinöörin opinnot ovat täydellinen yhdistelmä teoriaa ja käytäntöä

Elektroniikan ja sähkötekniikan pääaineessa opiskellut Iikka uskoo, että sähkötekniikalla ratkaistaan monet kestävään kehitykseen ja hyvinvointiin liittyvät ongelmat.