Fortum ja Aalto-yliopisto syventävät yhteistyötään

Kolmivuotisen aiesopimuksen tavoitteena on etenkin bio- ja kiertotalouden edistäminen.
Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä ja Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark allekirjoittavat aiesopimuksen yhteistyöstä 5.4.2019

Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä ja Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark allekirjoittivat tänään aiesopimuksen yhteistyöstä, joka avaa uusia mahdollisuuksia resurssitehokkuuden ja luonnonvarojen kestävän käytön edistämiseksi.

Ilmastonmuutoksen ja ympäristöongelmien ratkaisuun liittyvällä tutkimuksella ja opetuksella on Aalto-yliopistossa keskeinen rooli. Aallossa on monialaista osaamista ja maailmanluokan tutkimusinfrastruktuuria niin uusiutuvan biomassan kuin epäorgaanisten materiaalien ja mineraalien tutkimushaasteiden ratkaisemiseen.

”Teemme bio- ja kiertotalouden kehittämisessä jo entuudestaan yhteistyötä Fortumin kanssa”, Aalto-ylipiston kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Kristiina Kruus sanoo. ”Fortum on muun muassa mukana Aallon johtamassa BATCircle-konsortiossa, joka on Business Finlandin rahoittama tutkimusorganisaatioiden ja yritysten yhteishanke. Sen tavoitteena on lisätä litiumioniakkujen kierrätystä, parantaa kaivos- ja akkuteollisuuden tuotantoprosesseja sekä synnyttää Suomeen ainakin viiden miljardin arvosta uutta liiketoimintaa akkumetalleja ja -kemikaaleja tuottaville aloille”, Kruus jatkaa.

Aalto-yliopisto on sitoutunut edistämään kestävää kehitystä osana tutkimusta ja opetusta. Kestävän kehityksen haasteiden ratkaisemiseksi tarvitaan uraauurtavaa, poikkitieteellistä tutkimusta. Aallossa tutkitaan muun muassa uusia energiaratkaisuja sekä puupohjaista biomassaa ja siitä saatavia uusia tuotteita, kuten Ioncell-teknologialla valmistettuja ekologisia tekstiilejä, rehu-, elintarvike- ja lääketeollisuuden tuotteisiin soveltuvaa mikrokiteistä selluloosaa ja erilaisia nanoselluloosatuotteita. Tutkimuskohteena on myös digitalisaation hyödyntäminen resurssitehokkuuden parantamisessa.

Aalto-yliopisto pitää teollisuuden kanssa tehtävää yhteistyötä erittäin tärkeänä. Fortumin kanssa tiivistyvä yhteistyö edistää resurssitehokkaiden teknologioiden ja konseptien kehittämistä, materiaalien talteenottoon ja kierrätykseen sekä uusien materiaalien kehitykseen liittyvien ratkaisujen löytymistä ja vähentää näin riippuvuutta fossiilisista raaka-aineista. Yhteistyö voi avata myös opiskelijoille uusia mahdollisuuksia esimerkiksi oppilastöiden muodossa.

”Ilmaston ja ympäristön haasteisiin on löydettävä pikaisesti ratkaisuja. Monialaisella yhteistyöllä tähän on parhaimmat mahdollisuudet”, Kristiina Kruus sanoo.

Lisätietoja:

Anne Kosola, asiantuntija, yrityssuhteet
Aalto-yliopisto
Puh. 050 596 9395

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.