Uutiset

Fortum ja Aalto-yliopisto syventävät yhteistyötään

Kolmivuotisen aiesopimuksen tavoitteena on etenkin bio- ja kiertotalouden edistäminen.
Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä ja Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark allekirjoittavat aiesopimuksen yhteistyöstä 5.4.2019

Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä ja Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark allekirjoittivat tänään aiesopimuksen yhteistyöstä, joka avaa uusia mahdollisuuksia resurssitehokkuuden ja luonnonvarojen kestävän käytön edistämiseksi.

Ilmastonmuutoksen ja ympäristöongelmien ratkaisuun liittyvällä tutkimuksella ja opetuksella on Aalto-yliopistossa keskeinen rooli. Aallossa on monialaista osaamista ja maailmanluokan tutkimusinfrastruktuuria niin uusiutuvan biomassan kuin epäorgaanisten materiaalien ja mineraalien tutkimushaasteiden ratkaisemiseen.

”Teemme bio- ja kiertotalouden kehittämisessä jo entuudestaan yhteistyötä Fortumin kanssa”, Aalto-ylipiston kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Kristiina Kruus sanoo. ”Fortum on muun muassa mukana Aallon johtamassa BATCircle-konsortiossa, joka on Business Finlandin rahoittama tutkimusorganisaatioiden ja yritysten yhteishanke. Sen tavoitteena on lisätä litiumioniakkujen kierrätystä, parantaa kaivos- ja akkuteollisuuden tuotantoprosesseja sekä synnyttää Suomeen ainakin viiden miljardin arvosta uutta liiketoimintaa akkumetalleja ja -kemikaaleja tuottaville aloille”, Kruus jatkaa.

Aalto-yliopisto on sitoutunut edistämään kestävää kehitystä osana tutkimusta ja opetusta. Kestävän kehityksen haasteiden ratkaisemiseksi tarvitaan uraauurtavaa, poikkitieteellistä tutkimusta. Aallossa tutkitaan muun muassa uusia energiaratkaisuja sekä puupohjaista biomassaa ja siitä saatavia uusia tuotteita, kuten Ioncell-teknologialla valmistettuja ekologisia tekstiilejä, rehu-, elintarvike- ja lääketeollisuuden tuotteisiin soveltuvaa mikrokiteistä selluloosaa ja erilaisia nanoselluloosatuotteita. Tutkimuskohteena on myös digitalisaation hyödyntäminen resurssitehokkuuden parantamisessa.

Aalto-yliopisto pitää teollisuuden kanssa tehtävää yhteistyötä erittäin tärkeänä. Fortumin kanssa tiivistyvä yhteistyö edistää resurssitehokkaiden teknologioiden ja konseptien kehittämistä, materiaalien talteenottoon ja kierrätykseen sekä uusien materiaalien kehitykseen liittyvien ratkaisujen löytymistä ja vähentää näin riippuvuutta fossiilisista raaka-aineista. Yhteistyö voi avata myös opiskelijoille uusia mahdollisuuksia esimerkiksi oppilastöiden muodossa.

”Ilmaston ja ympäristön haasteisiin on löydettävä pikaisesti ratkaisuja. Monialaisella yhteistyöllä tähän on parhaimmat mahdollisuudet”, Kristiina Kruus sanoo.

Lisätietoja:

Anne Kosola, asiantuntija, yrityssuhteet
Aalto-yliopisto
[email protected]
Puh. 050 596 9395

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Opiskelijoita piirtämässä Incomplete City -arkkitehtuurikonseptia
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelijat suunnittelivat fiktiivisen kaupungin Paimiossa

Aalto-yliopiston opiskelijat osallistuivat lokakuun alussa Incomplete City -projektiin, joka on kansainvälinen arkkitehtuurikonsepti.
Professori Jouni Punkki iloitsee, että Loikka-hankkeen tutkimustulokset on viety täysimääräisenä käytäntöön ja Lammi näyttää omalta osaltaan suuntaa koko alalle. Kuva: Lammin Betoni
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Lammi siirtyi valmistamaan vain vähähiilisiä tuotteita – taustalla tutkimustyö

Lammin Betoni siirtyi tänä syksynä valmistamaan vain vähähiilisiä harkkotuotteita. Siirtymää edelsi laaja-alainen, yli kahden vuoden pituinen kansallinen LOIKKA-tutkimushanke.
Aalto Digital Creatives autumn 2024 participants in a picture
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Luovia innovaatioita tukemassa: kaksitoista uutta tiimiä aloitti Aalto Digital Creatives- esihautomossa

Syyslukukauden luovien alojen esihautomo alkoi lokakuun ensimmäinen päivä. Aalto Startup Centerin startupneuvojat ja Aalto Studiosin luovien alojen asiantuntijat auttavat kahtatoista uutta tiimiä kehittämään liikeideoitaan.
Opiskelijaprojekti Alma Medialle, työryhmä, Aalto BIZ
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat analysoivat brändin asemointia ja kehittivät markkinoinnin analytiikan työkalupakkia Alma Medialle

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu toteutti yhteistyössä Alma Median kanssa kattavan projektin, jossa syvennyttiin Autotalli.comin ja Nettiauton brändipositiointiin.