Finnfoto-palkinto 2020 Maria Rehbinderille

Finnfoto – Suomen Valokuvajärjestöt ry:n myöntämän valokuva-alan Finnfoto -palkinnon 2020 saaja on Aalto-yliopistossa työskentelevä Taideyliopistojen tekijänoikeusasiamies Maria Rehbinder.
Maria REhbinder

Finnfoto – Suomen Valokuvajärjestöt ry:n myöntämän valokuva-alan Finnfoto -palkinnon 2020 saaja on Aalto-yliopistossa työskentelevä Taideyliopistojen tekijänoikeusasiamies Maria Rehbinder, joka on tehnyt kolmen vuosikymmenen ajan työtä valokuvan tekijänoikeuden parissa tekijänoikeusjärjestöissä, valokuvan tekijänoikeusoppaiden kirjoittajana ja valokuva-alan opiskelijoiden kouluttajana.

Tekijänoikeusasiamies Maria Rehbinder kiinnostui visuaalisen alan tekijänoikeudesta opiskeluaikana Helsingin yliopistossa, jossa hän opiskeli juridiikan lisäksi taidehistoriaa.

Valmistuttuaan juristiksi Maria Rehbinder työskenteli tekijänoikeusjärjestö Kuvaston toiminnanjohtajana vuosina 1994-2009. Kuvasto ja Finnfoto tekivät yhteistyötä mm. tekijänoikeusjärjestö Kopiostossa, jossa Rehbinder toimi valokopiointijaostossa sekä hallituksen jäsenenä. Vuonna 2019 Finnfoton ja Journalistiliiton julkaisema Käytännön opas valokuvaajan tekijänoikeudesta on Rehbinderin kirjoittama, yhteistyössä lakimies Mari Pesolan kanssa.

Vuodesta 2010 lähtien Maria Rehbinder on toiminut Aalto-yliopistossa lakimiehenä ja Taideyliopistojen tekijänoikeusasiamiehenä. Hän luennoi Aalto-yliopiston ja Taideyliopiston opiskelijoille, opettajille, tutkijoille ja henkilökunnalle tekijänoikeudesta ja antaa tekijänoikeudellista neuvontaa.

"Tekijänoikeuslain mukaisten oikeuksien hallinta sopimuksilla on tärkeä työkalu luovan työn tekijälle sekä toimeentulon että toimintavapauden turvaajana. Digitaalisuuden myötä esimerkiksi valokuvaajien ansaintalogiikka on muuttunut", sanoo Maria Rehbinder.

Data- ja henkilötietojuridiikka ja työllistävät tällä hetkellä Rehbinderiä eniten. Henkilön kuva valokuvassa on myös henkilötieto ja valokuvaajan tulee huomioida henkilötietolainsäädäntö tekijänoikeuden lisäksi. Valokuvaa henkilötietona koskeva osio on otettu uuteen tekijänoikeusoppaaseen.

Maria Rehbinder on 23. Finnfoto-palkinnon saaja. Aikaisemmat palkitut ovat Matti J. Kaleva, Mikko Pekari, Tuomo-Juhani Vuorenmaa, Salme Simanainen, Kai Nordberg, Hannu Hautala, Rashid Nasretdin, Leena Saraste, Jukka Kukkonen, Sakari Nenye, Lassi Rautiainen, Pekka Punkari, Boris Fagerström, Juha Suonpää, Kari Kuukka, Benjamin Pöntinen, Laura Luostarinen, Merja Salo, Caj Bremer, Sakari A. Mäkelä, Kaija Keskinen ja Asko Vivolin.

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Honorary doctors talks 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.