Fabian Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan opinnäytetöitä

Rahasto jakoi yhteensä 10 000 euroa apurahoina opinnoissaan hyvin menestyneille opiskelijoille.
Fabian Ahvenaisen rahaston apurahojen saajat 2018: Joonas Forsman (vas.), Maria Vinter, Jaakko Kärkkäinen, Joonas Lehtovaara ja Pooya Saremi

Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun Fabian Ahvenaisen rahasto myöntää vuosittain apurahoja Insinööritieteiden korkeakoulun sillanrakennustekniikkaan tai talonrakennustekniikkaan suuntautuneille opiskelijoille, alan nuorille jatko-opiskelijoille ja äskettäin diplomi-insinöörin tutkinnon tai jatkotutkinnon suorittaneille henkilöille.

Tänä vuonna apurahan saivat:
Diplomi-insinööri Joonas Forsman(talonrakennus) 2 500 €
Diplomi-insinööri Pooya Saremi(talonrakennus) 2 500 €
Diplomi-insinööri Jaakko Kärkkäinen(sillanrakennus) 1 500 €
Tekniikan kandidaatti Joonas Lehtovaara(sillanrakennus) 1 500 €
Diplomi-insinööri Maria Vinter (sillanrakennus) 2 000 €

Perusteluina talonrakennuksen alan apurahoille olivat kummankin apurahan saajan, Joonas Forsmanin ja Pooya Saremin, arvosanalla 5 valmistuneet diplomityöt ja maininnalla ”erinomaisesti suoritettu diplomi-insinöörin tutkinto”. Sillanrakennustekniikan osalta todettiin, että Maria Vinter on tehnyt diplomityön sillanrakennustekniikan alueelta arvosanalla ”erittäin hyvä” ja suorittanut diplomi-insinöörin tutkinnon rakennetekniikan erikoismoduulin hyvin arvosanoin. Jaakko Kärkkäinen on suorittanut diplomi-insinöörin tutkinnon sillanrakennustekniikan alueelta arvosanalla ”erittäin hyvä”. Joonas Lehtovaara on suorittanut erittäin hyvin arvosanoin kandidaatin tutkinnon ja diplomi-insinöörin tutkintoon kuuluvia rakennetekniikan opintoja.

Jaakko Ahvenaisen muistoa kunnioitettiin

Apurahat jaettiin rahaston juhlatilaisuudessa maaliskuun 9.päivä rakennustekniikan laitoksella.

Juhlaesitelmän piti FCG Finnish Consulting Group Oy:n toimitusjohtaja Ari Kolehmainenaiheesta Fabian Ahvenaisen perustama konsultointitoiminta tänään. Professori Aarne Jutila piti tilaisuudessa Jaakko Ahvenaisenpoismenoon liittyvän muistopuheen. Jaakko Ahvenainen kuoli 21.10.2017 Helsingissä 88-vuoden iässä. Apurahatilaisuudessa luovutettiin FCGltä lahjoituksena saatu Fabian Ahvenaisen muotokuva. Tilaisuuden musiikista vastasi Poijärvi-kvartetti, joka on ollut mukana kaikissa rahaston 20:ssä apurahatilaisuudessa.

Fabian Ahvenaisen rahasto

Fabian Ahvenaisen rahasto perustettiin Teknilliseen korkeakouluun vuonna 1998 lahjoituksella, jonka diplomi-insinööri Jaakko Ahvenainen teki isänsä Fabian Ahvenaisen muistoksi. Rahaston tarkoitus on jakaa tunnustuspalkintoja Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun sillan- ja talonrakennustekniikan opiskelijoille. 20-vuotisen toimintansa aikana rahasto on jakanut apurahoja yhteensä 141 840 euroa.

Lisätietoja: Professori Jari Puttonen
Puh. 050 384 1782, jari.puttonen(at)aalto.fi

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.