Uutiset

European Media and Immersion Lab (EMIL) -projekti kutsuu XR-kehittäjät yhteistyöhön

Aalto-yliopisto koordinoi Horizon Europe -projektia, jossa perustetaan vaikuttava ja innovatiivinen medialaboratorio Eurooppaan. Projektin kokonaisrahoitus on kahdeksan miljoonaa euroa.
A person in a VR experience
Photo: Unto Rautio

Aalto-yliopisto koordinoi kansainvälistä European Media and Immersion Lab (EMIL) -hanketta, jolle myönnettiin Horisontti Eurooppa -puiteohjelmassa kahdeksan miljoonan euron rahoitus. EMIL-projektin tavoitteena on perustaa virtuaalitodellisuuteen keskittyvä medialaboratorio, jossa tutkitaan ja kehitetään laajennetun todellisuuden (XR) mediaa. Medialaboratoriossa kehitetään teknologioita, metodeja, sovelluksia, työkaluja ja palveluja. Aalto-yliopiston kanssa yhteistyönä hankkeen toteuttaa Filmakademie Baden Württemberg (Saksa), Universidad Pompeu Fabra (Espanja) ja University of Bath (Yhdistynyt kuningaskunta). 
 
Emil-projektissa hyödynnetään hankkeeseen osallistuvien yliopistojen erikoisosaamista narratiivisissa mediatuotannoissa, älytekstiileissä, animaatioissa, VFX-tehosteissa, kehollisessa vuorovaikutuksessa, digitaalisessa kulttuuriperinteessä, digitaalisessa terveydessä, liikkeenkaappauksessa, tutkimuksessa ja teknologioiden kehittämisessä. Projektin tavoitteena on rikkoa perinteisiä rooleja ja rajoja kannustamalla luovien alojen toimijoita uudenlaiseen yhteistyöhön samalla, kun he kehittävät innovaatioita ja ratkaisuja, joiden pohjalta luodaan vetovoimainen XR-ekosysteemi eurooppalaisille teknologiamarkkinoille.
 
EMIL-laboratorion verkosto tekee yhteistyötä ja myötävaikuttaa XR-teknologioiden tutkimukseen ja kehitykseen. Se tarjoaa avointa tutkimusta, teknisiä palveluja ja verkostoaan eri alojen käyttöön. EMIL-laboratorion kohdetoimialoja ovat media, pelit, terveydenhuolto, tuotanto, muoti, arkkitehtuuri, kustannus, opetus, kaupunki- ja ympäristösuunnittelu, maatalous, kulttuuriperintö ja taide. 
 
Osana EMIL-hanketta järjestetään kaksi avointa rahoitushakua, joista ensimmäinen on tammikuussa ja toinen elokuussa 2023. Molemmissa hauissa jaetaan rahoitusta 2,8 miljoonaa euroa. Rahoitettavien projektien budjetit voivat olla 250 000 ja 500 000 euron välillä. Aalto-yliopistossa hanketta koordinoi Aalto Studios.

Aalto Studios

Aalto-yliopiston Aalto Studios -mediakeskuksessa luovan talouden toimijat kohtaavat toisensa: muotoilijat, elokuvantekijät, tubettajat, pelisuunnittelijat, esiintyvät taiteilijat, kouluttajat, enkelisijoittajat, julkisen sektorin toimijat ja muut toimijat Suomessa, Pohjoismaissa, Euroopassa ja Euroopan ulkopuolella.

Read more
Illustation of Otakaari 2A, the new home of Aalto Studios
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.