EU:lta neljä miljoonaa euroa tietoturvan ja pilvipalveluiden maisteriohjelmalle

Aalto-yliopisto sai Euroopan komissiolta nelivuotisen rahoituksen tietoturvan ja pilvipalvelujen SECCLO-maisteriohjelmalle. Ohjelmaa koordinoi Aalto toimien yhteistyössä viiden eurooppalaisen yliopiston, lukuisten yritysten ja tutkimuskeskusten kanssa.
SECCLO
Kuva: Igor Väisänen/Kasakka Media.

Tietoturvan ja pilvipalvelujen SECCLO-maisteriohjelma (SECCLO - Master 's Programme in Security and Cloud Computing) aloitti toimintansa vuonna 2018 Euroopan komission rahoituksella. Ensimmäinen rahoitus myönnettiin kolmelle vuosittaiselle vuosikurssille. Nyt saatu neljän miljoonan euron rahoitus kattaa neljä uutta vuosittaista vuosikurssia, jolloin viimeiset ohjelmassa aloittavat opiskelijat valmistuvat vuonna 2026.

Rahoituksen avulla Aalto ja muut yliopistot voivat houkutella maisteriohjelmaan lahjakkaita opiskelijoita eri puolilta maailmaa. Uusi Erasmus Mundus -rahoitus sisältää 84 apurahaa lahjakkaille eurooppalaisille ja Euroopan ulkopuolisille opiskelijoille ohjelman kaksivuotisiin opintoihin, jotka tähtäävät kaksoistutkintoon.

SECCLO-ohjelma keskittyy erityisesti pilvipalveluihin, jotka tarkoittavat hyvin hajautettua ja skaalautuvaa laskenta- ja tietovarastointia konesaleissa sekä fyysisesti käytettävissä olevissa laitteissa. Pilvipalveluiden lisäksi ohjelman painopistealueena on tietoturva, joka on laskennan, viestinnän ja datan suojaamista luvattomalta käytöltä ja muilta mahdollisesti haitallisten toimijoiden aiheuttamilta uhilta. Opinnot antavat opiskelijoille laajan käsityksen turvallisten pilvi- ja hajautettujen tietojenkäsittelyjärjestelmien uusimmista ja tulevista tekniikoista.

Opiskelijat saavat sekä käytännön insinööritietoa että teoreettisia näkemyksiä tietoturvallisesta järjestelmäsuunnittelusta, hajautetusta sovelluskehityksestä, verkko- ja palveluarkkitehtuureista sekä pilvi- ja mobiilialustoista. He voivat erikoistua viestintäjärjestelmien suunnitteluun, tietoturvaan, luotettaviin hajautettuihin järjestelmiin, salaukseen tai massatietoturvaan.

"Opetusfilosofianamme on teoreettisten ja tietoturvaopintojen yhdistäminen tuotekehitystaitoihin. Valmistuneet ovat työllistyneet hyvin eurooppalaisiin yrityksiin, ja monet myös jatkavat tohtoriopintoihin. Tämä on erinomainen keino värvätä ja kouluttaa lahjakkaita nuoria osaajia. Heillä on usein aikaisempaa alan työkokemusta, ja heidän asiantuntemuksellaan on kysyntää Suomessa ja kansainvälisesti,” sanoo SECCLO:n johtaja, professori Tuomas Aura.

Tähtää kaksoistutkintoon

Opiskelija saa koulutuksen päätyttyä kaksoistutkinnon. SECCLO-ohjelmaan tulevat opiskelijat suorittavat ensimmäisen vuoden opintoja Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksella. Toisena vuonna he opiskelevat yhdessä Aallon yhteistyöyliopistoista, joita ovat KTH Kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu Ruotsissa, Norjan teknisluonnontieteellinen yliopisto (NTNU), Tanskan teknillinen yliopisto (DTU), Tarton yliopisto Virossa tai EURECOM Ranskassa.

Yliopistokumppaneiden lisäksi SECCLO-konsortiossa on jäseninä useiden maiden yrityksiä ja tutkimuskeskuksia, kuten F-Secure, Ericsson, Kone, Teknologian tutkimuskeskus VTT, Intel Labs Europe, Nokia Bell Labs, Cybernetica AS, GuardTime, RISE – Research Institutes of Sweden, Security Lab, Intopalo Digital, SAP Labs, IKERLAN, Eficode, SINTEF ja BMW Group.

"Olemme kiinnostuneita laajentamaan verkostoamme uusilla yritys- ja tutkimusyhteistyökumppaneilla parantaaksemme entisestään SECCLO-opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia ja saadaksemme palautetta alan yrityksiltä ja tutkimusorganisaatioilta ohjelman jatkokehittämisen tueksi. Myös pienemmät ja startup-yritykset ovat tervetulleita verkostoomme. Koko verkosto ja myös sen ulkopuoliset yritykset voivat tarjota ohjelman opiskelijoille harjoittelu- ja diplomityöpaikkoja", kertoo SECCLO-ohjelman koordinaattori Eija Kujanpää.

SECCLO on jatkoa menestyksekkäälle NordSecMob - Master 's Programme in Security and Mobile Computing -maisteriohjelmalle, joka kesti kymmenen vuotta (2006–2015) ja josta valmistui yli 200 opiskelijaa.

Lisätietoa:

SECCLO-ohjelman sivut
Euroopan komissio

Eija Kujanpää

Manager, International Relations School of Science
Portraits of two student merged

Joustavuus ja innostava opetus tekivät SECCLO-ohjelmasta loistavan vaihtoehdon

Ensimmäiset SECCLO-maisteriohjelmasta valmistuneet opiskelijat kertovat opiskelukokemuksistaan.

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.