Uutiset

EU:lta jättisatsaus anturi- ja kuvantamisteknologian tuotekehitykseen – kaupallistamishankkeita sparraa Aalto-yliopiston Design Factory

ATTRACT-hanke rahoittaa 170 tuotekehitysprojektia kutakin 100 000 eurolla.
Kuva: ESO (Euroopan eteläinen observatorio).

Euroopan laajuinen ATTRACT-hanke rahoittaa 170 vuoden mittaista korkean teknologian tuotekehitysprojektia kutakin 100 000 eurolla. Aalto-yliopiston Design Factory valmentaa projekteja kaupallistamisessa ja prototyyppien suunnittelussa.

Rahoitus antaa tutkijoille ja yrittäjille ympäri Euroopan mahdollisuuden kokeilla ja kehittää uutta teknologiaa, tuotteita tai palveluja. Kuvantamis- ja anturiteknologiat ovat elinehto lukuisille aloille informaatioteknologista energiaan, valmistavaan teollisuuteen, ilmailuun, lääketieteeseen, liikenteeseen ja robotiikkaan. Kuvantamisesta ja sensoreista riippuvaisten markkinoiden koko on globaalisti yhteensä yli 100 miljardia euroa.

”Design Factory valmentaa projektien tutkijoita, yrityksiä ja opiskelijoita yhteistyöhön ja osoittamaan kehittämiensä innovaatioiden yhteiskunnallisen merkityksen. Tutkimuksesta ponnistavan idean kehittäminen, prototyyppien rakentaminen ja testaaminen ovat osaamista, jota tällaiset korkean teknologian projektit tarvitsevat Design Factorylta matkalla kohti valmista tuotetta tai palvelua”, sanoo Kalevi Ekman, Aalto-yliopiston professori ja Design Factoryn johtaja.

Kuvantamis- ja anturiteknologiat edellyttävät vankkaa tieteellistä osaamista. ATTRACT-hankkeessa tutkimus pyritään tuotteistamaan valmiiksi teknologiaksi nopeasti. Hankkeessa luodaan pysyvää ja järjestelmällistä tapaa tuotteistaa korkeaa teknologiaa.

”Teknologiset läpimurrot ovat usein tulosta joko sattumasta tai asteittaisesta kehittämisestä, joka reagoi tai sopeutuu yhteiskunnallisiin ongelmiin sen sijaan, että pyrittäisiin innovaatioiden avulla ennakoimaan tulevia tarpeita”, tiivistää Kalifornian yliopisto, Berkeleyn professori Henry Chesbrough, avoimen innovaation käsitteen keksijä ja ATTRACT-hankkeen neuvonantaja.

Hankkeen projekteihin houkutellaan myös yksityistä rahaa: enkeli- ja pääomasijoittajien sekä suuryritysten rahoituksella parhaat ja lupaavimmat projektit voivat kehittyä merkittäväksi liiketoiminnaksi.

Aalto-yliopistossa järjestetään osana ATTRACT-hanketta myös kursseja maisterivaiheen opiskelijoille. He pääsevät ideoimaan ja luomaan projekteissa kehitettävistä teknologioista kaupallistettavien kuluttajatuotteiden ja -palvelujen konsepteja ja prototyyppejä.

”Aallossa on pitkään tehty oppimisprojekteja yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa. Malli on vuosi vuodelta herättänyt yhä enemmän kiinnostusta akateemisessa maailmassa. ATTRACT-hanke vie suomalaisen koulutusosaamisen Euroopan laajuisesti korkean teknologian kehittäjien tietoon. Opiskelijoille on tarjolla nyt erittäin haastavia oppimismahdollisuuksia”, Kalevi Ekman sanoo.

Opiskelijoiden projektit toteutetaan yhdessä kansainvälisen Design Factory -verkoston kanssa, ja mukana on muiden muassa Barcelonan ESADE-kauppakorkeakoulun Design Factory.

Toteutettaviksi valittavat 170 projektia julkistetaan alkuvuonna 2019, ja kukin saa 100 000 euron rahoituksen vuodeksi ideansa kehitykseen. Hakuaikaa on 31. lokakuuta 2018 asti.

ATTRACT-hanketta johtaa Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskus CERN. Muita jäseniä ovat Aalto-yliopiston lisäksi Euroopan molekyylibiologian laboratorio (EMBL), Euroopan eteläinen observatorio (ESO), European Synchrotron Radiation Facility (ESRF), European XFEL, Institut Laue-Langevin (ILL), sekä European Industrial Research Management Association (EIRMA) ja ESADE-kauppakorkeakoulu, jotka valmentavat valittuja projekteja yhdessä Aalto-yliopiston Design Factoryn kanssa.

Hanketta rahoittaa Euroopan unionin Horizon 2020 -tutkimus- ja innovaatio-ohjelma.
https://attract-eu.com

Lisätietoja:
Kalevi Ekman, professori
Aalto-yliopisto, Design Factory
[email protected]
puh. 050 555 3566

 

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

UX_management_illustration_Matti_Ahlgren-01
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Urakurssi toi rikkaasti yhteen käyttäjäkokemuksen eri näkökulmia, alumneja ja opiskelijoita

Tietotekniikan laitoksen urakurssi käyttäjäkokemuksesta tarjosi täyden kattauksen alan huippuyrityksissä työskentelevien uratarinoita ja laittoi opiskelijat miettimään, mikä on oikeasti tärkeää opinnoissa ja tulevaisuuden työelämässä.
Kauppakorkeakoulun alumni Iida Valin.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Iida Valin

”Poikkitieteellisyys ja mahdollisuudet muokata omaa opintopolkua olivat ehdoton rikkaus Aallossa. Uskon vahvasti, että toisistaan hyvin paljon poikkeavien aineiden opiskelu on auttanut työuralla, erityisesti muutostilanteissa, kun oman näkökulman muuttaminen on ollut helpompaa”, kertoo alumnimme Iida Valin, joka työskentelee Kauppakorkeakoulun partneriyrityksessä Postilla konserniviestinnässä.
Kuva: Aalto-yliopisto, Valeria Azovskaya
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kestävän akkuteollisuuden rakentajat saivat Business Finlandilta lähes 11 miljoonan euron rahoituksen

BATCircle-konsortion tavoite on, että Suomeen syntyisi jopa miljardin euron akkutoimiala.
Olli Karkkila
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun lahjoittajatarinoita: Olli Karkkila

Muistelen suurella lämmöllä opiskelua ja ylioppilaselämää. Olen saanut työskennellä Suomen eturivin yhtiöissä hienojen ihmisten parissa. Tästä tunnen syvää kiitollisuutta Kauppakorkeakoululle.