EU rahoittaa lähes 20 miljoonalla eurolla konsortiota tulevaisuuden tutkatutkimuksessa

Aalto-yliopisto on mukana ARTURO-konsortiossa, jota rahoittaa Euroopan puolustusrahasto (EDF).
Electronics - ICT Otaniemessä. Mikroelektroniikan suunnittelua.
Tutkimustyössä hyödynnetään Aalto-yliopiston Electronics – ICT häiriösuojattua tutkimustilaa Otaniemessä. Kuva: Aalto-yliopisto

Euroopan puolustusrahasto (European Defence Fund, EDF) on Euroopan komission lippulaivahanke, jonka tavoitteena on edistää eurooppalaista puolustusyhteistyötä tukemalla kilpailukykyisiä yhteistyöhankkeita. Nyt EDF on valinnut rahoitettavaksi 61 yhteistä puolustusalan tutkimus- ja kehityshanketta, joiden EU:n tuki on yhteensä lähes 1,2 miljardia euroa.

Valituilla ehdotuksilla EDF tukee korkealuokkaisia puolustuskykyprojekteja, kuten seuraavan sukupolven lentohävittäjiä, panssarivaunuja ja laivoja, kriittisiä puolustustekniikoita, tekoälyn, puolijohteiden, mikroelektroniikkasuunnittelun, avaruuden, kvanttiteknologian ja kyberturvallisuuden kehitystyötä.

ARTURO-hanketta toteuttavaan konsortioon osallistuu 23 eri organisaatiota useista eri valtioista. Aalto-yliopiston lisäksi Suomesta on mukana Aallon pitkäaikainen mikrosuunnittelun yhteistyökumppani CoreHW sekä strateginen kumppani Saab. Rahoitus on kolmivuotinen.

”ARTURO-konsortion tavoitteena on tutkia tulevaisuuden sensoreita tutkateollisuudessa. Projekti tukee Euroopan tavoitetta päästä yhdeksi mikrosirujen valmistajaksi tulevaisuudessa. Me Aalto-yliopistossa keskitymme mikroelektroniikkaan ja integroitujen piirien tutkimustyöhön tutkien sisällä, professori Jussi Ryynänen kertoo.

Lisätietoa rahoituksesta.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!